Raya and the Last Dragon

Raya and the Last Dragon – Το ταξίδι της εμπιστοσύνης

I know what you’re thinking. A lone rider. A dystopian world. A land that’s gone to waste. How did this world get so broken? Well, that all began five hundred years ago.

–Raya and the Last Dragon

Η τελευταία ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους της Walt Disney Animation Studios –και 59η στη σειρά ταινιών της Disney Animated CanonRaya and the Last Dragon (ελ. Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος) μας ξαναγυρίζει στην 3D-ενότητα των Πριγκιπισσών της Disney συστήνοντάς μας την αναμφιβόλως άριστη πολεμίστρια Raya και κόρη του αρχηγού της φυλής Heart, Benja. Η Raya έρχεται να προσθέσει νέα δεδομένα στην πριγκιπική συνθήκη των τελευταίων ετών (που θέλει τις πριγκίπισσες γενναίες ηρωίδες), υπό το πρίσμα των σκηνοθετών της ταινίας Don Hall και Adele Lim.

Προλογικά, η πλοκή μας μεταφέρει σε έναν παρελθοντικό και φανταστικό κόσμο ονόματι Kumandra, όπου άνθρωποι και δράκοι συνυπήρχαν αρμονικά, μέχρι την εμφάνιση κάποιων σατανικών, απρόσωπων δυνάμεων-μαζών (Druun) που ανάγκασε τους δράκους να θυσιάσουν τους εαυτούς τους για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Πεντακόσια χρόνια μετά, η πολεμίστρια Raya, θα χρειαστεί να επιστρατεύσει όλη την τόλμη της για να βρει τον Τελευταίο Δράκο, προκειμένου να σώσει την ανθρωπότητα από την επιστροφή των δυνάμεων που, στο παρελθόν, την έβλαψε. Η προσωπική ιστορία της Raya, που πηγάζει από τον φόβο που οδηγεί στην απομόνωση, αντανακλά την ανθρωπότητα της Kumandra εν γένει και τον διαμελισμό της σε φυλές.

Raya και Sisu σκηνή-βήμα προς την εμπιστοσύνη
Ένα βήμα προς την εμπιστοσύνη μεταξύ Raya και Sisu, “Raya and the Last Dragon”

Με τη σκιαγράφηση του χαρακτήρα της Raya, η Walt Disney Animation Studios, «σπρώχνει» τον ορισμό της «περιπετειώδους πριγκίπισσας» του κόσμου της –όπως η Moana και η Elsa– ένα βήμα παραπάνω: από τις τελευταίες ταινίες της που δείχνουν στο νεαρό κοινό της πως και τα κορίτσια μπορούν να γίνουν ήρωες, η ταινία Raya and the Last Dragon τους κρατάει το χέρι καθώς τους δείχνει τον δρόμο που ίσως χρειαστεί να περπατήσουν μόνοι, σε μία λεπτή αναλογία με τις ιστορίες της Πριγκίπισσας Mononoke και της Nausicaä του Hayao Miyazaki.

Στο μοναχικό ταξίδι της, η Raya θα συναντήσει απροσδόκητους συμμάχους στα πρόσωπα ενός νεαρού καπετάνιου ενός πλωτού εστιατορίου, ενός γιγαντόσωμου οικογενειάρχη, ενός λιλιπούτιου «πονηρού» ανθρώπου και του ίδιου του Τελευταίου Δράκου (Sisu). Μεταξύ της Sisu και της Raya θα αναπτυχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης που θα θυμίσει στην ηρωίδα τα λόγια του πατέρα της που χάθηκε για αυτόν ακριβώς τον λόγο: επειδή εμπιστεύτηκε τους άλλους. Αυτό το εμπόδιο θα κληθεί να προσπεράσει η Raya στο ταξίδι της· τον φόβο της να αφήνεται στους άλλους.

Η ιστορία περιπλέκεται παραπάνω όταν η υπαίτια –εκτός της απώλειας του πατέρα της– για αυτόν τον φόβο της, ξαναεμφανίζεται στον δρόμο της. Η παιδική της φίλη Namaari έρχεται με εγωιστικά κίνητρα –την προστασία της δικής της φυλής ανθρώπων– να την εμποδίσει να ολοκληρώσει την αποστολή της. Υφαίνεται, λοιπόν, ένας ιστός που μπλέκει το παρόν με το παρελθόν και τη μονολιθικότητα με ένα φάσμα αληθειών που αντικατοπτρίζονται στον διαχωρισμό των φυλών της Kumandra μετά την εξαφάνιση και του Τελευταίου Δράκου.

Η μάχη μεταξύ της Raya και της Namaari
Η μάχη μεταξύ Raya και Namaari, “Raya and the Last Dragon”

Ο θρήνος είναι κάτι που διέπει την ταινία Raya and the Last Dragon, κατατάσσοντάς την στις παραγωγές του Studio με τη συγκεκριμένη θεματική μεταξύ των Big Hero 6, Soul κ.α.. Ο θρήνος, ωστόσο, υπήρξε πάντα θεμέλιος λίθος για τις περισσότερες πριγκίπισσες της Disney, αφού οι περισσότερες ζουν με την θύμηση κάποιου αγαπημένου προσώπου που δεν είναι μαζί τους, ή με την ανάμνηση ως κίνητρο για να σπάσουν την καθημερινότητά τους κυνηγώντας κάτι μεγαλύτερο, πιο κοντά στην προσωπική τους ευτυχία. Για τη Raya η προσωπική της ικανοποίηση (η επανένωση με τον πατέρα της) μετατρέπεται σε κάτι καθολικό: στην επανένωση των φυλών των ανθρώπων. Ο θρήνος που βιώνει την ενώνει με τα άλλα πρόσωπα που θα την συντροφεύσουν στον σκοπό της, δημιουργώντας μια «κατ’ ανάγκη οικογένεια» με πυλώνα την εμπιστοσύνη.

H "νέα οικογένεια" της Raya
Η νέα οικογένεια της Raya, “Raya and the Last Dragon”

Ως κλασσική 3D ταινία κινουμένων σχεδίων της Walt Disney Animation Studios θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η Raya and the Last Dragon ως προς τις τεχνικές της. Εξαιρετικά landscapes, μουσική που παντρεύει το pop στοιχείο με ασιατικούς ήχους, καλοσχεδιασμένοι χαρακτήρες εσωτερικά και εξωτερικά, με μικρό, ωστόσο, development (που μεταξύ μας δεν χρειαζόταν παραπάνω) και πρωτόγνωρο (και εξαιρετικά χορογραφημένο) χειρισμό σκηνών μάχης. Το ενδιαφέρον όμως κρύβεται στο παρασκήνιο. Πριν την Raya and the Last Dragon, μεταξύ των πριγκιπισσών, υπήρχε μία βόρειο-ασιάτισσα ηρωίδα (Mulan). Η ταινία συστήνει στο κοινό, όχι μία, αλλά δύο νότιο-ασιάτισσες πριγκίπισσες, χωρίς να ανακυκλώνει την ιστορία της Mulan, με μία μόνο, ευτυχώς, εμφανή ομοιότητα: αυτή του Mushu με την Sisu!

Το concept art της ταινίας είναι που την κάνει ακόμη πιο ενδιαφέρουσα για το κοινό της, νεαρό και ενήλικο. Φαίνεται πως η ταινία δεν ικανοποιεί τον θεατή που προσπαθεί να ανακαλύψει το πολιτισμικό περιβάλλον της ιστορίας. Αντιθέτως, αυτό που βρίσκει είναι ένα κράμα της πολυπολιτισμικής ασιατικής κουλτούρας και αισθητικής σε σημείο που δεν είναι ευδιάκριτη η αρχή της μίας και το τέλος της άλλης· λογική επιλογή αν σκεφτεί κανείς πως το κοινό της Raya and the Last Dragon είναι πιο απαιτητικό από εκείνο της Mulan, σε ό,τι αφορά τον συνδυασμό και την αναγέννηση multi-culti αισθητικών. Μία multi-κουλτούρα, όμως, που έχει τα όριά της στο concept art, αφού τα διαλογικά αστεία και οι εκφράσεις της ταινίας είναι αντλημένες από τον αμερικάνικο τρόπο ομιλίας και καθημερινότητας.

Η νεαρή Raya και ο πατέρας της
Η νεαρή Raya και ο πατέρας της, Benjo, “Raya and the Last Dragon”

Καταληκτικά, η Raya and the Last Dragon είναι μια ιστορία που, πέραν της πριγκίπισσας που συστήνει, φέρνει μαζί της έναν αέρα ανανέωσης. Δίνεται βήμα σε νότιο-ασιάτες σεναριογράφους και ηθοποιούς, οι οποίοι βρίσκονται στη σκιά των ασιατών της Ανατολής που προτιμά η Walt Disney Animation Studios ανά καιρούς (καθώς και τις ιστορίες αυτών) και εισάγει έναν νέο χαρακτήρα ηρωίδας, όπως ήδη ειπώθηκε πολλάκις, αυτόν της πριγκίπισσας πολεμίστριας που το ταξίδι της δεν είναι αυτό της μοναχικής κοπέλας που πρέπει να παλέψει μόνη για την εύρεση της αλήθειας της, αλλά να εμπιστευθεί τους γύρω της και, γιατί όχι, να δείξει σε τρίτους πως η απομόνωση δεν σημαίνει ενδυνάμωση, σε εποχές που τα έθνη της πραγματικής γης έχουν παραπάνω να ενώσουν, παρά να χωρίσουν.

 

Διαβάστε επίσης για την Πριγκίπισσα Mononoke:

Princess Mononoke – “Δεν μπορούν οι άνθρωποι και το δάσος να ζήσουν μαζί;”

Κείμενο: Διμηνίδης Δανιήλ (Lavart)

 

Πηγές εικόνων: 1, 2, 3, 4, 5

➔ Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις και όλα τα πιο πρόσφατα άρθρα της Lavart στο lavart.gr

Κοινοποίηση

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ