Search
Close this search box.

Συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Θάνο, Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και Τουρισμού Κεντρικής Μακεδονίας

Με σπουδές στη Θεολογία, την Κοινωνιολογία, τη Διοίκηση Επιχειρήσεων αλλά και ειδίκευση στη Στρατηγική Ανάπτυξη Εταιρειών, ο Αλέξανδρος Θάνος έχει εργαστεί στον ιδιωτικό τομέα, διετέλεσε Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Ευρωπαϊκών Πόρων και Προγραμμάτων Θεσσαλονίκης και τα τελευταία  χρόνια βρίσκεται στη θέση του Αντιπεριφερειάρχη Πολιτισμού και Τουρισμού της Κεντρικής Μακεδονίας. Ο ίδιος δε συνηθίζει να μιλάει για τον εαυτό του, αφήνει το έργο του να μιλήσει για αυτόν, μεταξύ άλλων, όμως, πιστεύει στο «μαζί», συνεργάστηκε σε καλό επίπεδο με το Υπουργείο Τουρισμού, προβληματίζεται για τη Συμφωνία των Πρεσπών και τις επιπτώσεις της στα μακεδονικά προϊόντα, θυμίζει πως η Κυβέρνηση δεν έχει νωπή λαϊκή εντολή, είναι αισιόδοξος για το μέλλον της Περιφέρειας και περήφανος για το έργο που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Κ. Αλάξανδρε Θάνο η πλειονότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης σας γνωρίζει, αυτό που πιθανώς να μην γνωρίζει είναι το πως φτάσατε να είστε εδώ και χρόνια ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και ουρισμού της Κεντρικής Μακεδονίας. Πως αποφασίσατε, λοιπόν, να ασχοληθείτε με την πολιτική;

Αλέξανδρος Θάνος: Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το κομμάτι της τοπικής αυτοδιοίκησης το 2010, τότε που άρχισε να καταρρέει το παλιό πολιτικό σύστημα και θεώρησα ότι έπρεπε να διαθέσω τον εαυτό μου στο κοινό, για να κάνουμε όλα αυτά τα πράγματα, τα οποία ο κόσμος κατηγορούσε τους προηγούμενους ότι δεν έκαναν. Αυτός ήταν ο πρώτος λόγος που με έσπρωξε και μου έδωσε την κινητήριο δύναμη να ασχοληθώ με τα κοινά. Ο δεύτερος λόγος ήταν ο Απόστολος Τζιτζικώστας, τον οποίο γνώριζα και έκρινα ως έναν άξιο πολιτικό και ήθελα να σταθώ δίπλα του, καθώς τότε κατέβαινε Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και με είχε προτείνει στο ψηφοδέλτιό του. Τότε ήταν που ο “Καλλικράτης” έκανε τα πρώτα του βήματα στην τοπική αυτοδιοίκηση στο επίπεδο της Περιφέρειας. Ήταν ένα καινούριο βήμα για την τοπική αυτοδιοίκηση σε επίπεδο περιφερειών, το οποίο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, καθώς δεν έχουμε φτάσει στην περιφερειακή διακυβέρνηση του κράτους. Μιλάμε, όμως, για μία αδύναμη τοπική αυτοδιοίκηση και πρέπει να γίνουν ακόμη πολλά για να φτάσουμε στο επίπεδο που είναι οι χώρες της προηγμένης κεντρικής Ευρώπης. Ο “Καλλικράτης”, ουσιαστικά, ήθελε να φτιάξει περιφέρειες με κάθετες δραστηριότητες, να εκπονούν στρατηγικές και να τις υλοποιούν, ενώ επιφέρουν παράλληλα μία αποκέντρωση στη λειτουργία του κράτους. Αυτό ακόμη δεν έχει επιτευχθεί, καθώς υπάρχουν δομές που μας ακυρώνουν, όπως οι αποκεντρωμένη διοίκηση. Πραγματικά, όμως, οι περιφέρειες στα χρόνια της κρίσης, έστω και με τα ελάχιστα κονδύλια, κατάφεραν να κρατήσουν τη χώρα όρθια. Ας μην ξεχνάμε ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι η πρώτη σε απορρόφηση ξένων κονδυλίων, το οποίο πετύχαμε με ομαδική δουλειά και διαχειρίστηκε πολύ καλά η διοίκηση Τζιτζικώστα.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Ποιά ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε;

Αλέξανδρος Θάνος: Είχαμε τα capital controls, είχαμε ζητήματα τα οποία αφορούσαν τη διαχείριση απλών πραγμάτων στην καθημερινότητα του πολίτη. Έπρεπε να φέρουμε εις πέρας έργα που είχαν μείνει σε εκκρεμότητα. Έπρεπε να σταθούμε δίπλα στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, στη νέα επιχειρηματικότητα κάτω από τις δυσμενέστερες συνθήκες. Έπρεπε να τραβήξουμε κονδύλια από την Ευρώπη και να τα διοχετεύσουμε με σωστό τρόπο στην πραγματική οικονομία, σε μία περίοδο που η κεντρική κυβέρνηση έκανε πολλές περικοπές.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Αλήθεια, ως Αντιπεριφερειάρχης, πως αισθάνεστε; Πόσες ώρες δουλεύετε;

Αλέξανδρος Θάνος: Από τη θέση ευθύνης που έχω τώρα ως Αντιπεριφερειάρχης είναι 24 ώρες το εικοσιτετράωρο! Όταν υπηρετείς τοπικά, σε επίπεδο αντιπεριφέρειας, που αφορά όλη την Κεντρική Μακεδονία, και ασχολείσαι με δυναμικούς τομείς, όπως είναι ο τουρισμός, απαιτείται μια συνεχής εγρήγορση. Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες από όλο τον κόσμο. Μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι μία πολύ δυναμική έκφανση της οικονομίας, ο ένας από τους δύο βασικούς πυλώνες της ανάπτυξης, οπότε οι ευθύνες είναι πολλές και αυτές είναι που γεννούν την τάση και τη θέληση για δουλειά. Και οι καιροί, όμως, είναι τέτοιοι που απαιτούν να μπορείς να δημιουργήσεις ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, γιατί τα νούμερα δε θα πηγαίνουν πάντα καλά. Επειδή το μέλλον προβλέπεται ανταγωνιστικό, θα πρέπει να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις και να χρησιμοποιήσουμε το άνοιγμα που μας δόθηκε στο κομμάτι του τουρισμού.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Που νιώθει πιο κοντά ως Αλέξανδρος Θάνος; Στο υποθετικό σενάριο που θα έπρεπε να επιλέξει ένα Υπουργείο, αυτό θα ήταν του Τουρισμού ή του Πολιτισμού;

Αλέξανδρος Θάνος: Είμαι ένας άνθρωπος εξωστρεφής, που του αρέσει πολύ να διαμορφώνει μία δυναμική τάση προς τα έξω. Αυτά τα έχει το Υπουργείο Τουρισμού, ενώ του Πολιτισμού δεν το έχει τόσο, αν και θα ‘πρεπε. Υπάρχει μια αίσθηση εσωστρέφειας στο χώρο του πολιτισμού. Υπάρχουν δυναμικές ομάδες που παράγουν πολιτισμό στη χώρα μας, αλλά και φορείς αρχαιοτήτων, μουσεία που πραγματικά έχουν μια τεράστια δυναμική, εφόσον όμως χρησιμοποιήσουν κάποια συγκεκριμένα εργαλεία του marketing. Οι χώροι θα πρέπει να είναι ανοιχτοί, να λειτουργούν προς την ψυχαγωγία των πολιτών και ιδιαίτερα των τουριστών και όχι σαν δημόσιες υπηρεσίες. Επομένως, θα πρέπει να έχουν ένα διευρυμένο πρόγραμμα και διαδικασίες προς όφελος και των φορέων και των ανθρώπων που τους επισκέπτονται.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Μιας και μιλήσατε για ανοικτούς χώρους, θέατρο πηγαίνετε;

Αλέξανδρος Θάνος: Ναι! Ζω στη Θεσσαλονίκη και το θέατρο είναι ιδιαίτερα δυναμικό τα τελευταία χρόνια στην πόλη. Το Κέντρο Πολιτισμού της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έχει ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα, δίνοντας στέγη και βήμα μέσα από το κινηματοθέατρο “Αλέξανδρος” σε όλες τις ομάδες που θα ήθελαν να ανεβάσουν μια παράσταση. Χρησιμοποιεί, επίσης, το ΚΘΒΕ για να δημιουργήσει και συνθήκες εξωστρέφειας. Μάλιστα το έχουμε ενσωματώσει μέσα στο τουριστικό πρόγραμμα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ο πυλώνας της τουριστικής ανάπτυξης, όταν προσθέσεις πολιτισμό, αποκτά μια άλλη δυναμική, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα στην αγορά, στον στόχο, γιατί την προσεγγίζεις πλέον στο θυμικό, το οποίο είναι πολλές φορές και το ζητούμενο στο σύγχρονο marketing. Τελικά, ο τουρισμός και ο πολιτισμός πάνε μαζί. Όσον αφορά το Κ.Θ.Β.Ε. η διοίκηση έχει κάνει πολύ καλή δουλειά τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς το Κρατικό Θέατρο λειτουργεί συντεχνιακά, έχει κάποιους υπαλλήλους, οι υπάλληλοι αυτοί έχουν δικαιώματα. Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω αν πραγματικά λειτουργούν προς όφελος του ΚΘΒΕ αυτές οι κινητοποιήσεις των ηθοποιών. Είναι κρίμα να το βλέπουμε κλειστό, γιατί θεωρώ ότι έχουν γίνει πολλά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση όλα αυτά τα χρόνια, είχε γίνει και μία οικονομική εξυγίανση του φορέα. Δεν έχει τα χρήματα που είχε παλιά, αλλά με τις σωστές τεχνοκρατικές διαδικασίες, ο πολιτισμός μπορεί να γεννήσει ακόμη και προστιθέμενη αξία σε οικονομική δραστηριότητα. Με λυπεί το γεγονός ότι είναι κλειστό και ελπίζω να ανοίξει σύντομα. Δεν μπορούμε να πούμε κάτι παραπέρα, γιατί είναι θέματα της εσωτερικής λειτουργίας του ΚΘΒΕ, αλλά ελπίζω και οι ηθοποιοί που πονάνε το θέατρο να σταθούν δίπλα και αρωγοί της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει η διοίκηση όλα αυτά τα χρόνια.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Πρόσφατα, παρουσιάσατε μαζί με τον κύριο Τζιτζικώστα το “film office”, μια υπηρεσία που θα λειτουργεί ως μεσολαβητής για την πραγματοποίηση οπτικοακουστικών στην Κεντρική Μακεδονία. Σε ένα γραφειοκρατικό μοντέλο που διέπει το κράτος και τη χώρα, τι στόχους μπορεί να επιτύχει η υπηρεσία;

Αλέξανδρος Θάνος: Υπάρχουν κάποια θετικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση: υπάρχει ένα νομοθέτημα που έδωσε οικονομικό κίνητρο στο να έρθουν νέες παραγωγές, ένα κίνητρο της τάξης του 35% της συνολικής επένδυσης που δίνεται ως επιδότηση από το ελληνικό κράτος. Το θέμα είναι πως προσελκύεις, γιατί δεν είναι μόνο τα οικονομικά κίνητρα που προσελκύουν κινηματογραφικές παραγωγές, αλλά και μια γραφειοκρατία. Κάθε μία μέρα σημαίνει κόστη εκατομμυρίων για τους παραγωγούς. Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε κάνει μία ομάδα με όλους αυτούς τους φορείς που εμπλέκονται στις αδειοδοτήσεις τέτοιων παραγωγών, όπου κάποιος μπορεί να πάρει όλες τις πληροφορίες για το τι χρειάζεται σε επίπεδο οικονομικών, γραφειοκρατίας και διαδικασιών για να γυρίσει μία ταινία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δημιουργούμε και έναν πυλώνα προβολής της περιφέρειας, μια γνωριμία του τόπου στους ξένους παραγωγούς για τη φιλικότητα του προορισμού για την παραγωγή ταινιών. Όταν ένας προορισμός στον οποίο θέλει να επενδύσει κάποιος, ώστε να κάνει μία εταιρεία παραγωγής ταινιών, έχει ένα film office, αντιλαμβάνεστε ότι το ρίσκο του μετριάζεται.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): “Οι πολίτες έχουν του πολιτικούς που τους αξίζουν” επαναλάβατε σε προηγούμενη συνέντευξή σας, συμφωνώντας με τη γνωστή ρήση. Οι τωρινοί πολίτες θεωρείτε ότι αξίζουν τη σημερινή κυβέρνηση;

Αλέξανδρος Θάνος: Ο κοινοβουλευτισμός και η δημοκρατία δουλεύουν δια της αντιπροσώπευσής τους. Είμαστε κοντά στις εκλογές. Δεν είναι νωπή η λαϊκή εντολή που έχει αυτή η κυβέρνηση. Στην προκειμένη περίπτωση, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, δυστυχώς δε βλέπουμε μια διακυβέρνηση μιας χώρας μεταξύ εταίρων, αλλά βλέπουμε μια πολιτική συναλλαγή προσώπων. Άρα, νομίζω ότι είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη για εκλογές. Ούτως ή άλλως είναι και ο καιρός τους, αλλά νομίζω ότι το 2019 είναι μια πολύ σημαντική συγκυρία, γιατί πλέον υπάρχει και ο “Κλεισθένης” στην τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε αντιπρόσωπος των πολιτών ενός δήμου ή μιας περιφέρειας θα είχε ενισχυμένες εξουσίες όσον αφορά τη διοίκηση, αρά, θα πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτικός ο πολίτης με ποιους όρους θα επιλέξει τον εκπρόσωπό του. Οπότε, θα πρέπει να λειτουργήσουμε λίγο πιο συλλογικά και υπεύθυνα, κοιτώντας έξω από το προσωπικό όφελος και να πάμε με γνώμονα το κοινωνικό όφελος. Νομίζω, όμως, οι τάσεις που δείχνει πλέον η κοινή γνώμη είναι ενδεικτικές για τα αποτελέσματα που θα έχουμε μέσα στην εκλογική χρονιά, που σίγουρα θα είναι το 2019.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Πως ήταν η συνεργασία σας μέχρι τώρα με τις αντίστοιχες Υπουργούς, Έλενα Κουντουρά, Λυδία Κονιόρδου και Μυρσίνη Ζορμπά;

Αλέξανδρος Θάνος: Στο κομμάτι του τουρισμού με την κυρία Κουντουρά είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία, γιατί ήταν η πρώτη φορά που μπορέσαμε όλοι οι φορείς του τουρισμού να λειτουργήσουμε ακέραια και κάθετα. Όταν βάζουμε το εμείς μπροστά από το εγώ, μπορούμε να πετύχουμε πολύ καλά αποτελέσματα. Με το Υπουργείο Πολιτισμού, δυστυχώς, τα τελευταία δυόμιση χρόνια που υπηρετώ, έχουμε αλλάξει τέσσερις Υπουργούς. Η λογική του Υπουργείου Πολιτισμού είναι μία λογική που θέλει μια τεχνοκρατική διαδικασία του τρόπου αντιμετώπισης των πολιτιστικών δομών. Οι πολιτιστικές δομές υπάρχουν, χρηματοδοτήθηκαν με πάρα πολλά χρήματα και είναι καιρός να δημιουργήσουν την υπεραξία που τους αξίζει και να επιστρέφουν χρήματα.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Όταν επανεκλέγεται ένας άνθρωπος στον ίδιο τομέα, σε ποιες περιπτώσεις θέτει νέους στόχους και κάνει νέες αρχές;

Αλέξανδρος Θάνος: Ένα μεγάλο πρόβλημα γενικότερα που έχουν στη διοίκηση οι φορείς μας είναι ότι έχουν μια ασυνέχεια των πραγμάτων, γιατί συνήθως αλλάζουν οι πολιτικοί προϊστάμενοι. Θεωρώ ότι όταν κάποιος είναι καλός στον τομέα του, πρέπει να έχει μία υπεραξία της δουλειάς του και, όταν επιβραβεύεται με την ψήφο των συμπολιτών του, καλό είναι να παραμένει στην ίδια θέση. Συνήθως αυτό επιζητούν και οι ιδιωτικοί φορείς που συνεργάζονται με το συγκεκριμένο πρόσωπο ή φορέα. Εμείς σαν σύνολο ως διοίκηση είδαμε την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του κόσμου, γιατί έχουμε δείξει συγκεκριμένα αποτελέσματα, συγκεκριμένα δείγματα γραφής, έχουμε θέσει τη στρατηγική στην οπτική του αύριο. Βέβαια, χρειαζόμαστε ακόμη χρόνο, γιατί δεν έχουμε τελειώσει τη δουλειά μας και είμαστε στο μέσο αυτής της διαδικασίας. Περάσαμε όλοι δύσκολα, αλλά τώρα που έχουμε θέσει τις βάσεις για να χτίσουμε και τους πάνω ορόφους, ώστε να είναι πιο απτό το αποτέλεσμα στην πραγματική οικονομία, θα είναι κρίμα να μείνει αυτή η προσπάθεια στη μέση.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Τι να περιμένουμε να συνεχιστεί, λοιπόν, από το έργο σας;

Αλέξανδρος Θάνος: Το πρώτο εξάμηνο του 2018 είδαμε μια αύξηση της τάξης του 20% περαιτέρω στο κομμάτι της ανάπτυξης των τουριστικών μεγεθών. Παράλληλα, έχουμε εξασφαλίσει μέσω ΕΣΠΑ την ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο κομμάτι των τουριστικών υπηρεσιών και των υποδομών, ώστε να μπορέσουν να μπουν και οι Έλληνες επιχειρηματίες σε αυτή τη διαδικασία. Ο δεύτερος πυλώνας, αφορά το κομμάτι της μεταποίησης και της αγροτικής παραγωγής, το οποίο συνδυάζεται: η Μακεδονική κουζίνα είναι ένα project που τρέχουμε σε αυτό τον τομέα, για να δώσουμε μία ακόμη μεγαλύτερη δυναμική στο εξαγωγικό προϊόν της περιφέρειας. Βλέπουμε την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να είναι πρώτη στις αφίξεις τουριστών και να έχει το 25% των εξαγόμενων προϊόντων στο εξωτερικό. Η περιοχή μας είναι θελκτική για επενδύσεις και ευελπιστούμε σε ένα άλμα, το οποίο θα γίνει μόνο εφόσον το αεροδρόμιο, το λιμάνι, ο σιδηρόδρομος και το μετρό Θεσ/νίκης φτάσουν στο επίπεδο που όλοι θέλουμε.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Ας μεταφερθούμε στη σκληρή πολιτική σκηνή.. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ξανά ένα εμφυλιακό κλίμα, ένα δίπολο μεταξύ των πολιτών. Τελικά, είμαστε τόσο βαθιά διχασμένοι;

Αλέξανδρος Θάνος: Εδώ υπάρχει τώρα το εξής οξύμωρο: αν καθίσουμε δέκα άνθρωποι και μιλήσουμε για το αυτονόητο, για το τι πρέπει να κάνουμε, θα συμφωνήσουμε όλοι. Αλλά το πολιτικό σύστημα τα τελευταία χρόνια, δυστυχώς, πόνταρε στο θυμικό. Πόνταρε, δηλαδή, στον πόνο, σε αυτό που στον καθένα έλειψε λόγω της κρίσης. Δεν πόνταρε στην προοπτική, στις αιτίες, στην εκλογίκευση για το ποιος φταίει, ποιος πληρώνει, γιατί φτάσαμε ως εδώ. Δηλαδή, υπερτερεί το θυμικό πάντα σε κάθε εκλογική διαδικασία, όχι το λογικό. Και εδώ θέλουμε μια τεχνοκρατική αντιμετώπιση της πραγματικότητας, ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να λύσουμε τις παθογένειες. Πάντα η ελληνική πολιτική πραγματικότητα ήταν μεταξύ του μύθου και της πραγματικότητας. Αυτή τη στιγμή, πιστεύω ότι ο ρεαλισμός και η αλήθεια θα είναι αυτή, που, έστω και αργά στο μέλλον, θα δικαιωθεί. Η αλήθεια είναι πασιφανής για το αν είναι δίκαιη ή άδικη η συμφωνία των Πρεσπών, για παράδειγμα. Είναι αυτονόητα να καθίσουμε να τα συζητήσουμε μεταξύ μας, αλλά αν καθίσουμε με πολιτικούς όρους να αναλύσουμε τα ζητούμενα, βλέπουμε ότι τα πολιτικά συμφέροντα και οι κομματικοί προσδιορισμοί καμουφλάρουν τα πράγματα. Αλλά την ουσία την ξέρουμε όλοι. Αυτή είναι και η βάση συνεννόησης.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Το δίπολο αυτό φαίνεται πολύ στα social media…

Αλέξανδρος Θάνος: Ναι, τα social media κινούνται στη σφαίρα του υπερβολικού, δίνουν τις τάσεις, αλλά τα πάντα είναι υπερβολικά. Λείπει η καθαρότητα της στρατηγικής διαδικασίας, της πολιτικής έτσι όπως θα έπρεπε να είναι. Τα social media είναι ένα φαινόμενο μοναδικό, χρειάζεται διαχείριση και από τους πολιτικούς και από όσους συμμετέχουν και εκφράζουν μια άποψη. Ζούμε και πορευόμαστε με αυτό, δεν είναι “κακά” εν γένει, αλλά ο τρόπος χρήσης τους θέλει προσοχή.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Πως νομίζετε ότι τα πηγαίνει ο Έλληνας με την αυτοκριτική;

Αλέξανδρος Θάνος: Ο Έλληνας μπορεί να εφευρίσκει κάθε μέρα έναν εχθρό που πάντα μας υπονομεύει κι εμείς είμαστε το θύμα. Με αυτό τον τρόπο απενοχοποιούμε τον εαυτό μας, αλλά νομίζω ότι η νέα γενιά που έρχεται, έχει μείνει στη χώρα, και στέκεται επικριτικά σε όλο αυτό, δείχνει το δρόμο που γνωρίζει μέσα στο κομμάτι της λογικής και του μέτρου, στέκεται στα πόδια της, γνωρίζει την πραγματικότητα και στέκεται με ορθή κρίση απέναντι σε αυτή. Σε αυτή ποντάρουμε, γιατί έτσι εκφραζόμαστε, μέσα από αυτή τη γενιά των πραγμάτων. Έχουμε ως έθνος, ως λαός τα θετικά και τα αρνητικά. Είμαστε πρόθυμοι για πολλά πράγματα, αλλά η έλλειψη αυτοκριτικής είναι ένα από τα αρνητικά μας.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Πολιτισμός είναι οι τέχνες, τα γράμματα, αλλά πολιτισμός είναι και ο τρόπος να υπάρχεις. Ως πολίτες, πως υπάρχουμε; Πως θα χαρακτηρίζατε τους Έλληνες πολίτες εν μέσω κρίσης σχετικά με τη νοοτροπία, αλλά και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν την πολιτική ηγεσία και τους φορείς;

Αλέξανδρος Θάνος: Εγώ θεωρώ ότι οι πολίτες, παρ’ όλες τις ακραίες αντιδράσεις που δικαιολογημένα κάποιες φορές εκφράστηκαν, έχουν σταθεί με παρρησία. Γιατί αντιλήφθηκαν ότι είχαμε βρεθεί σε αδιέξοδο με την πολιτική που υπήρχε μέχρι το 2010 και, αν υπολογίσεις ότι ποτέ εν καιρώ ειρήνης χώρα δεν αναγκάζεται να μειώσει σχεδόν κατά 25% το κατά κεφαλήν εισόδημα, χωρίς να διαρραγούν οι κοινωνικές δομές και συνθήκες. Κι αυτό συνέβη, γιατί είναι μια οικογενειοκρατική κοινωνία η ελληνική, έχουμε μία πατροπαράδοτη σχέση όπου ο ένας βοηθάει τον άλλο, η οικογένεια είναι πολύ ισχυρή. Όλα αυτά κράτησαν συνεκτική την κοινωνική δομή τα χρόνια της κρίσης. Βέβαια, δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι υπήρχε ένα ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο ήταν υψηλά καταρτισμένο, που βρήκε διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού. Όταν γκρεμίστηκε το όνειρο του δημοσίου και αποδαιμονοποιήθηκε ο ιδιωτικός τομέας, αυτός ήταν που κράτησε όρθια τη χώρα και τράβηξε το κάρο από τη λάσπη. Νομίζω ότι τώρα πρέπει να δικαιωθεί, να επιβραβευθεί και να δώσει μία νέα ώθηση στο κράτος να δεχθεί επενδύσεις από το εξωτερικό και να επιτρέψει στους πολίτες του να δραστηριοποιηθούν στη χώρα τους.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Η εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω είναι αυτή που επιλέγει να τη δώσει ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Τουρισμού ή χρειάζεται να πατήσει απλά στο brand Greece για να πραγματοποιηθεί η εξωστρέφεια;

Αλέξανδρος Θάνος: Η τουριστική προβολή της χώρας είχε στερεότυπα: το τουριστικό προϊόν έδειχνε ήλιο – θάλασσα, ξεκινούσε και τελείωνε μέσα στο ξενοδοχείο. Το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, όμως, δεν είναι το αρχαίο, ο ήλιος, η θάλασσα, το μπάνιο και μια εικόνα της Σαντορίνης, αλλά είναι όλα τα άλλα. Εμείς προσπαθήσαμε να κάνουμε επαφές με χώρες όπως η Γερμανία, η Ρωσία, αγορές που μας ήξεραν για συγκεκριμένα πράγματα και για αυτά μας εμπιστευόντουσαν, να φέρουμε και κάποια νέα πράγματα, όπως ένα εναλλακτικό προϊόν,και ακόμη περισσότερο να ασχοληθούμε με το κομμάτι του πολιτιστικού αφηγήματος της περιοχής μας, να υποκινήσουμε δραστηριότητες σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Πλέον πρέπει να δώσουμε την εικόνα μιας χώρας που, όταν κρυώσει η θάλασσα, έχεις πολλά πράγματα να κάνεις, να δεις, να γευτείς και να βιώσεις εμπειρικά. Η τουριστική προβολή δεν γίνεται από τους ανθρώπους που είναι αιρετοί, αλλά από τους επαγγελματίες του χώρου και απευθύνεται στους επαγγελματίες του χώρου και τους απλούς καταναλωτές. Εμείς σε συνεργασία με τους επαγγελματίες του χώρου, προχωράμε, τους ακούμε και διαμορφώνουμε από κοινού τη στρατηγική μας.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Το νέο αφήγημα για το 2020 ποιο είναι;

Αλέξανδρος Θάνος: Αν θέλουμε να μεγαλώσουμε κι άλλο το μερίδιο της πίτας για την Κεντρική Μακεδονία, θα πρέπει πλέον να περνάει από τις υποδομές. Έχουμε μια τάση τα τελευταία χρόνια να αυξάνουμε το τουριστικό μας μέγεθος κατά 10%, οι επαγγελματίες του χώρου επενδύουν ποιοτικά σε υπηρεσίες για να μπορέσουμε να έχουμε προστιθέμενη αξία στα οικονομικά αποτελέσματα, εμβαθύνουμε συνεργασίες σε επίπεδο διεθνών φορέων, εμπορίου, μεταφορών, αγορών, θέλουμε να ενισχύσουμε το κομμάτι των συνεδρίων. Όλα αυτά δε θα γίνουν αν δεν έχουμε τις απαραίτητες υποδομές. Δεν μπορούμε να ανοίξουμε συνεργασία με την Κίνα αν δεν ολοκληρωθεί ο διάδρομος του αεροδρομίου. Περιμένουμε, λοιπόν, να ολοκληρωθεί το Μάρτιο, περιμένουμε να ολοκληρωθεί το μετρό. Έχουμε ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο για το 2020: την ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου, την ενοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων από το Αγγελοχώρι μέχρι το Καλοχώρι. Θέλουμε, δηλαδή, να δούμε όλο τον άξονα του θαλάσσιου μετώπου του Θερμαϊκού να είναι σε ένα ενιαίο πλαίσιο ανάπλασης, που θα συνδέεται με μαρίνες και θα ανοίξουν νέοι χώροι εμπορικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση του Δέλτα του Αξιού, την τουριστική ανάπτυξη του Αγγελοχωρίου κλπ.

Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart): Κινδυνεύουν όλα αυτά τα σχέδια με τη συμφωνία των Πρεσπών; Όπως φαίνεται θα εφαρμοστεί… τι κινήσεις μπορεί να κάνει η Περιφέρεια ώστε να προστατευθεί;

Αλέξανδρος Θάνος: Έχουμε ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, έχουμε καλέσει όλους τους φορείς και τα επαγγελματικά επιμελητήρια για να διασφαλίσουμε την ονομασία προέλευσης των προϊόντων που παράγονται εδώ, έχουμε καλέσει τους πολιτιστικούς φορείς να κάνουν το ίδιο, ώστε να οχυρωθούν νομικά απέναντι στο κομμάτι της ονομασίας. Φυσικά, βλέπουμε ότι η προβληματική είναι έντονη σχετικά με το brand name “Μακεδονία”, γιατί δεν είναι μόνο η Κεντρική Μακεδονία, αλλά και η Ανατολική και Δυτική Θράκη, και θέλουμε να ξέρουμε πώς θα προβάλλεται το διαφοροποιημένο προϊόν μας στο εξωτερικό. Βλέπουμε ότι γεννιούνται ζητήματα που ενδεχομένως να μην είχαν περιλάβει σε αυτή τη συμφωνία, τα οποία ήδη δημιουργούν προβλήματα στο εξωτερικό, όπως το να εξηγούμε ότι η Κεντρική Μακεδονία δεν είναι τα Σκόπια.

Συνέντευξη: Δημήτρης Φαργκάνης (Lavart)

Φωτογραφίες: Γιώργος Χρυσοχοΐδης

Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το περιοδικό Θεσσαλονίκης Δρώμενα

Διαβάστε εδώ το νέο τεύχος του περιοδικού: http://thessdromena.gr/διαβάστε-το-τεύχος-μαρτίου-2019/

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr