Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design

Γραμματοσειρές: τα ψιλά γράμματα του design

«Δεν σχεδιάζουμε τα μαύρα σημεία πάνω στη σελίδα, αλλά τον χώρο ανάμεσα»

-Eric Spiekermann, τυπογράφος, σχεδιαστής, συγγραφέας

Η γραμματοσειρά αποτελεί ένα σύνολο τυπογραφικών χαρακτήρων, που είναι σχεδιασμένα προκειμένου να επιφέρουν τη μεταξύ τους αρμονία και ομοιομορφία στο αλφάβητο. Αποτελεί ένα σύνολο γραμμάτων ενός, ή και περισσοτέρων αλφαβήτων, ενώ συμπεριλαμβάνει μια σειρά αριθμών, σημείων στίξης και συμβόλων.

Αρχικά, με τον σχεδιασμό των γραμματοσειρών, ασχολούταν υπάλληλοι των επιχειρήσεων που παράγουν τις μηχανές στοιχειοθεσίας ή τις μηχανές εκτύπωσης καθώς και οι ίδιοι οι τυπογράφοι. Από το 1985, με την ψηφιοποίηση, η διαδικασία εκτύπωσης άλλαξε. Πλέον επιχειρήσεις εμπορεύονται γραμματοσειρές και οι σχεδιαστές εργάζονται ελεύθερα.

Μετά την κυριαρχία της ηλεκτρονικής τυπογραφίας στον εκδοτικό χώρο, ο σχεδιασμός στον υπολογιστή αντικαθιστά τον παραδοσιακό τρόπο δημιουργίας τους. Οι γραμματοσειρές πλέον, έχουν πάψει να αποτελούν ένα υλικό προϊόν που προέρχεται από μεταλλικά τυπογραφικά στοιχεία. Αποτελούν πλέον έναν συνδυασμό γραφικού σχεδίου και προγραμματισμού. Ο σχεδιασμός γραμματοσειρών είναι μια κοπιαστική και χρονοβόρα διαδικασία. Ο σχεδιαστής τυπογραφικών στοιχείων οφείλει να έχει οξεία οπτική αντίληψη, εμπειρία και υπομονή.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design Οι γραμματοσειρές για υπολογιστές χωρίζονται σε τρείς τύπους: Postscript Type 1 (T1), TrueType (TT) και OpenType (OTF). Η OpenType είναι και αυτή που έχει αρχίσει να κυριαρχεί, είναι αποτέλεσμα της Microsoft με την Adobe. Η ευελιξία που την χαρακτηρίζει την καθιστά κατάλληλη για τις πλατφόρμες όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Η διάκριση των γραμματοσειρών, με βάση τον σχεδιασμό τους, γίνεται σε δύο ομάδες: τις γραμματοσειρές με πατούρες (ακρέμονες, serif) και αυτές χωρίς πατούρες. Άλλες κατηγορίες είναι οι καλλιγραφικές, οι διακοσμητικές, οι γοτθικές και άλλες.

Κάθε γραμματοσειρά κουβαλάει μια μεγάλη ιστορία. Επηρεασμένη από την ιστορία της εποχής στην οποία σχεδιάστηκε και, κατ’ επέκταση, στις φιλοσοφικές και αισθητικές αντιλήψεις της εποχής. Η «εικόνα» μιας γραμματοσειράς έρχεται ως αποτέλεσμα ενός κράματος παραγόντων. Των επιρροών του ίδιου του σχεδιαστή αλλά και του περιβάλλοντος και τις κοινωνίας μέσα στην οποία δρα. Όπως και σε κάθε άλλη τέχνη, η δημιουργία αντλεί επιρροές από πολλές εκφάνσεις της ζωής.

Gilbert

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Gilbert

Στις 31 Μαρτίου 2017, πέθανε ο Gilbert Baker, ο δημιουργός της εμβληματικής σημαίας Rainbow. Ο Baker ήταν ακτιβιστής και καλλιτέχνης της LGBTQ κοινότητας. Ήταν γνωστός για την βοήθεια που προσέφερε σε φίλους στη δημιουργία πανό για διαμαρτυρίες και πορείες. Προκειμένου να τιμηθεί η μνήμη του, η NewFest και η NYC Pride, συνεργάστηκαν με την Fontself για την δημιουργία μιας εντυπωσιακής δωρεάν γραμματοσειράς οθόνης, εμπνευσμένης από την σχεδιαστική γλώσσα της Rainbow Flag. Η γραμματοσειρά διατίθεται σε δύο εκδόσεις, μια τυπική διανυσματική γραμματοσειρά και μια έγχρωμη γραμματοσειρά (σε μορφή OpenType-SVG) που είναι προς το παρόν διαθέσιμη σε Photoshop CC 2017, Illustrator CC 2018, InDesign CC 2019 και άνω.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Gilbert

• Δωρεάν
• Μπορείτε να την βρείτε εδώ

Balgin

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Balgin

H Balgin είναι εδώ για να σας πάει πίσω στη δεκαετία του ’90, για μια δόση… νοσταλγικής διασκέδασης. Αυτή η χαρούμενη γραμματοσειρά, που σχεδιάστηκε από την Cahya Sofyan, είναι διαμορφωμένη από βασικά σχήματα και διατίθεται σε τρεις τύπους – οθόνης, κανονική και κείμενο και έξι διαφορετικά «βάρη». Υποστηρίζει πάνω από 75 γλώσσες και αγαπάμε τη φωτεινή και φιλική της εμφάνιση. Ο ορισμός της διασκεδαστικής τυπογραφίας.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Balgin

• Μπορείτε να την βρείτε εδώ

Futuracha Pro

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Futuracha Pro

Ο σχεδιαστής Οδυσσέας Γαληνός Παπαρούνης, ως ιδρυτής του Høly, ενός πρακτορείου που αποτελείται από «περίεργους εξερευνητές του σχεδιασμού», κοιτάζει πάντα προς το μέλλον. η καινοτόμος και ευφάνταστη προσέγγιση του Έλληνα σχεδιαστή γραφικών στην τυπογραφία είναι ιδιαίτερα εμφανής στη νεότερη δημιουργία του, το Futuracha Pro – μια γραμματοσειρά που μεταμορφώνεται μπροστά στα μάτια του χρήστη.

Η Futuracha Pro διαθέτει στροβιλίσματα και καμπύλες με αρτ νουβό (Art Nouveau) διάθεση σε αντίθεση με απλούς serif. Παρά όμως την εντυπωσιακή της εμφάνιση, αυτό που πραγματικά τη χαρακτηρίζει είναι ο σχεδιασμός της ο οποίος, πραγματικά, ζωντανεύει καθώς πληκτρολογεί ο χρήστης. Με κάθε πάτημα πλήκτρου αυτής της νέας γραμματοσειράς, τα γράμματα αλλάζουν σχήμα. Ανάλογα με το τι ακολουθεί, οι χαρακτήρες αλλάζουν και διαμορφώνονται. Το παιχνίδι και ο πειραματισμός που χαρακτηρίζουν αυτή την γραμματοσειρά είναι και τα στοιχεία που δίνουν στην δημιουργικότητα άλλη διάσταση.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Futuracha Pro

Έμπνευση της Futuracha Pro αποτελούν οι κατσαρίδες. Οι κατσαρωμένες κεραίες και τα ακανθώδη πόδια ήταν και αυτά που ενέπνευσαν την οργανική αισθητική της ιδιαίτερης αυτής γραμματοσειράς που το όνομά της δεν είναι άλλο από την έξυπνο συνδυασμό των λέξεων “Futura” και “cucaracha” (ισπανικές λέξεις για το «μελλοντικός» και την «κατσαρίδα» αντίστοιχα). Προς το παρόν, η γραμματοσειρά είναι διαθέσιμη μόνο σε γραφίστες που μπορούν να διαμορφώσουν και να τοποθετήσουν κάθε γράμμα. Μέσω της σελίδας crowdfunding, το πρακτορείο στοχεύει να καταστήσει το Futuracha Pro μια προσβάσιμη γραμματοσειρά Open Type.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Futuracha Pro
  • Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για το έργο και να κάνετε δωρεές μέσω του Indiegogo, εδώ

Masqualero

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Masqualero

Μέσα σε ένα μικρό αυτοκίνητο σε μια ασπρόμαυρη χιονοθύελλα, κάπου ανάμεσα στο Σικάγο και στο Ουισκόνσιν, ο Miles Davis παίζει από τα ηχεία. Ο οδηγός, κουρασμένος από τη νυχτερινή βόλτα του νωρίς το πρωί, σταματά και ακούει. Καθώς κοιτάζει τη χιονοθύελλα, μια λέξη διαμορφώνεται στο μυαλό του, με γράμματα έντονα και γλυπτά: «Masqualero». Χρόνια αργότερα, αφότου o Jim Ford, σχεδιάζει για πρώτη φορά την Masqualero, η γραμματοσειρά είναι μαζί μας. Ένα αφιέρωμα στον Miles Davis, αναγνωρίσιμο και ως Prince of Darkness όνομα που μοιράζεται και με την ομώνυμη σύνθεση του 1967.

 O εκλεπτυσμός και η λεπτομέρεια την χαρακτηρίζουν. Σχεδιασμένη για την Monotype αυτή η διπλής όψης serifed γραμματοσειρά συνδυάζει την ατμόσφαιρα των ηλεκτρονικών, funk και rock ήχων του Davis. Οι χαρακτήρες δροσεροί, αντιφατικοί, ανήσυχοι, σκοτεινοί και φανταχτεροί, φωτίζονται από σπινθηροφόρους serifs και λαμπρές γωνίες. Η Masqualero αποτελεί το πιο κλασάτο φινίρισμα του φάσματος των γραμματοσειρών. Όπως είναι το μαύρο σμόκιν ή το τακούνι στιλέτο.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Masqualero

•Μπορείτε να την βρείτε εδώ

Soulcraft typeface

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
Soulcraft typeface

Η γραμματοσειρά Soulcraft typeface είναι μια δωρεάν γραμματοσειρά OpenType, που έχει σχεδιαστεί με την ιδέα της προσομοίωσης των φωνητικών γραμμάτων. Δεδομένου ότι είναι γραμματοσειρά OTVar, ο χρήστης μπορεί να αλλάξει πλάτος και κλίση κάθε μεμονωμένου χαρακτήρα χωρίς να βασίζεται σε προκαθορισμένα βάρη γραμματοσειράς. Αυτό επιτρέπει την αναπαραγωγή ορισμένων ιδιόμορφων χαρακτηριστικών, δίνοντας μια ενεργητική, μη απολογητική και δυναμική αίσθηση στις συνθέσεις που γίνονται με τη γραμματοσειρά. Οι δημιουργοί του στο Massimo Studio, με αυτή η μεταβλητή γραμματοσειρά, δίνουν την δυνατότητα για πολλά διαφορετικά είδη εργασίας σε ένα μόνο αρχείο. Η ελευθερία της δημιουργίας για όλους όσους θέλουν να εκφραστούν με μια τολμηρή, ωμή και ατρόμητη φωνή.

• Δωρεάν
• Μπορείτε να την βρείτε εδώ

LOT

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
LOT

Η LOT είναι μια από τις πιο λιτές, πιο κουλ και πιο ρετρό γραμματοσειρές. Θυμίζει τα στυλιζαρισμένα γράμματα των αφισών και περιοδικών της δεκαετίας του ’70 και του ΄80. Σχεδιασμένη από την FontFabric, είναι εδώ για να αποδώσει ένα κομψό νέο vintage στυλ, με μια συλλογή παχών και γεωμετρικών γραμμάτων. Δουλεύει εξαιρετικά σε αφίσες, λογότυπα και τίτλους.

Γραμματοσειρές: τα ψηλά γράμματα του design
LOT

• Δωρεάν
• Μπορείτε να την βρείτε εδώ

«Η τυπογραφία είναι αναμφισβήτητα το εσώρουχο του design. Μια κακή επιλογή δεν μπορεί παρά να σε κάνει να νιώθεις άβολα.»  – Γιώργος Τριανταφυλλάκος, προγραμματιστής, τυπογραφικός σχεδιαστής

Κείμενο: Νεφέλη Τσινοπούλου (Lavart) 

 

Πηγές εικόνων: 1, 2, 3-4, 5-6, 7-9, 10-11, 12-13, 14-15

Πηγές κειμένου:  1, 23 , 4, 5

Διαβάστε επίσης:

Ο Umberto Eco και η σχέση του με την σημειωτική

➔ Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις και όλα τα πιο πρόσφατα άρθρα της Lavart στο lavart.gr

Κοινοποίηση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ