Search
Close this search box.
Γιάννη Ρίτσος

Ο αρχετυπικός ηδονισμός στο ποίημα του Ρίτσου «Ελάχιστο χρονικό του έρωτα»

Το απόκοσμο σκηνικό του έρωτα από τον Ρίτσο αφήνεται αναντίρρητα να πλοηγηθεί στο ενδότερο ρεύμα μιας αρχέτυπης ερωτικής περιπέτειας.

Αυτό το σύντομο ποίημα του Έλληνα ποιητή Γιάννη Ρίτσου συμπυκνώνει μια ζωντανή στιγμή, εμπλουτίζοντάς την με συμβολισμούς και μια αίσθηση παροδικότητας. Η συντομία του ποιήματος, σε συνδυασμό με τον αινιγματικό του χαρακτήρα, καλεί τους αναγνώστες να προβληματιστούν για την εφήμερη φύση των ανθρώπινων εμπειριών και τη διαρκή, μεταμορφωτική δύναμη της φύσης.

Το ποίημα ξεκινά με μια αμεσότητα, τονίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα της επιθυμίας των εραστών. “Βιάζονταν πολύ να φιληθούν” μεταφέρει μια αίσθηση πάθους και ανυπομονησίας. Η πράξη της εισόδου στο σπίτι και του κλειδώματος υποδηλώνει μια οικεία και ιδιωτική στιγμή. Ωστόσο, οι επόμενες γραμμές αποκαλύπτουν μια απροσδόκητη ανατροπή στην αφήγηση.

Η εγκατάλειψη των δύο καρεκλών στον κήπο χρησιμεύει ως οδυνηρή οπτική εικόνα. Οι καρέκλες συχνά συνδέονται με την ανθρώπινη παρουσία, υποδηλώνοντας συντροφικότητα και κοινές στιγμές. Η εγκατάλειψή τους υποδηλώνει μια αναχώρηση, μια σύντομη διακοπή από τα συνηθισμένα. Εν τω μεταξύ, τα πουλιά καταλαμβάνουν τις καρέκλες, μετατρέποντάς τες σε σκάλες για τις φωλιές τους. Αυτή η μετατροπή συμβολίζει την απρόσκοπτη ενσωμάτωση των ανθρώπινων αντικειμένων στον φυσικό κόσμο, τονίζοντας την παροδική φύση των ανθρώπινων εμπειριών στο ευρύτερο σύστημα της ζωής.

Ντίνος Χριστιανόπουλος: «μ’ ένα κορμί παρανάλωμα της έξαψης – ώριμη πια για το χαμό…»

Ελάχιστο χρονικό του έρωτα, Γιάννης Ρίτσος «Ανθολογία Γιάννη Ρίτσου», εκδ. Κέδρος

Βιάζονταν πολύ να φιληθούν. Μπήκαν στο σπίτι. Κλείδωσαν.

Τις δυο καρέκλες τις άφησαν στον κήπο. Όσο έλειπαν

τα πουλιά οικειοποιήθηκαν τις καρέκλες τους, τις έκαναν

σκάλες για τα δωμάτια τους. Όταν βράδιασε,

όλα τα κατάπιανε τα φύλλα, χτυπώντας ηδονικά τις γλώσσες τους.

Οι δυο καρέκλες περίμεναν ακόμη σα δυο μικρά ικριώματα

στο χείλος μιας πράσινης μοναξιάς μπροστά στο φεγγάρι.

Έχουμε μια αδυναμία στην πένα του Γιάννη Ρίτσου, εάν βαδίζετε και εσείς στο ίδιο μονοπάτι διαβάστε παρακάτω τον «Σάρκινο Λόγο». Ο σάρκινος λόγος του Γιάννη Ρίτσου αγνοεί το πνευματικό υπόστρωμα, μιλώντας μέσα από την θνητή σάρκα που ποθεί, αρρωσταίνει, στέκεται, καταρρέει και ξεχνάει τη θεϊκή της έλλειψη:

Γιάννης Ρίτσος: «Τι όμορφη που είσαι. Με τρομάζει ἡ ομορφιά σου. Σε πεινάω. Σε διψάω…»

 

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr