Οι ταινίες της εβδομάδας – Από 20/1 έως 26/1

Ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο μας οδηγεί σε διαφορετικά μονοπάτια από αυτά που μας έχει συνηθίσει, ο Αχμάντ Μπαχραμί μας «στριμώχνει» μαζί με τους εργάτες του σε ένα εργοστάσιο τούβλων, τα αδέρφια Άραμπ και Ταρζάν Νάσερ μας βγάζουν στην επιφάνεια τον θεό Απόλλωνα αλλά και τον έρωτα, ο «δικός μας» Ανδρέας Αποστολίδης μας ταξιδεύει στην Λατινική Αμερική κυριολεκτικά και «λογοτεχνικά» και το αγαπημένο ζευγάρι του ‘Ινγκμαρ Μπέργκμαν μας ξανασυστήνεται. Ξεκινάει η νέα κινηματογραφική εβδομάδα.

«Αν δεν είχα μεγάλη ελπίδα (για το μέλλον του κόσμου), δεν θα έκανα ταινίες.» Αναφορά στον Μπέλα Ταρ από τον Αχμάντ Μπαχραμί.

 

Το μονοπάτι των χαμένων ψυχών (Nightmare Alley) του Guillermo Del Toro.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ μεξικανός σκηνοθέτης Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο μετά το μαγευτικό «Η μορφή του νερού» μας οδηγεί σε διαφορετικά μονοπάτια και μας συστήνει, μέσα σε μια ατμόσφαιρα νουάρ, τον φιλόδοξο, άπληστο και χαρισματικό απατεώνα Stanton Carlisle (Bradley Cooper), ο οποίος γίνεται μέντιουμ παρακολουθώντας τη Zeena (Toni Collette) και τον σύζυγό της Pete (David Strathairn) με σκοπό να εξαπατήσει την πλούσια ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940. Συγκεκριμένα, με τη βοήθεια μιας γοητευτικής αλλά μυστηριώδους ψυχιάτρου (Cate Blanchett) καταστρώνει ένα κόλπο με στόχο έναν επικίνδυνο μεγιστάνα (Richard Jenkins).

Πρωταγωνιστούν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τόνι Κολέτ, Γουίλεμ Νταφόε, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Ρούνι Μάρα, Ρον Πέρλμαν, Ντέιβιντ Στράδερν.

Διάρκεια: 104΄

Το σενάριο είναι βασισμένο σε μυθιστόρημα του William Lindsay Gresham) και συνυπογράφουν οι Guillermo Del Toro και Kim Morgan.

Στο δια ταύτα: Αν κρίνουμε από το πώς έχει γίνει η διανομή των ρόλων: ο Cooper να υποδύεται τον «ταλαντούχο» απατεώνα, η Rooney Mara την αγνή φίλη του, Molly, πιστή και πάντα στο πλευρό του, η Cate Blanchett την επικίνδυνη και σαγηνευτική ψυχίατρο, η Toni Collette τη μέντιουμ και όλοι αυτοί οι αστέρες να παίζουν κάτω από την σκηνοθετική μπαγκέτα του Del Toro, το αποτέλεσμα υποθέτουμε ότι θα είναι ιδιαιτέρως απολαυστικό. Ο Guillermo Del Toro μας έχει δείξει ότι μπορεί να δημιουργήσει υπέροχα σύμπαντα είτε αυτά βρίσκονται στον κόσμο του ονείρου, της φαντασίας, του μεταφυσικού με ρεαλιστικό υπόβαθρο είτε στην πραγματικότητά μας, την οποία μπορεί ανά πάσα στιγμή να τη μετουσιώσει σε μαγικό ρεαλισμό. Αυτή τη φορά, ίσως ψάχνει να βρει τα τέρατα μέσα στους ανθρώπους.

Το trailer:

Έρημη Χώρα (The Wasteland) του ιρανού Αχμάντ Μπαχραμί.

Σε ένα «ασπρόμαυρο» εργοστάσιο οικοδομικών υλικών ένας επιστάτης αποτελεί για χρόνια τον επιτυχημένο ενδιάμεσο ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του και τους εργάτες. Όταν ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης σκοπεύει να το κλείσει και να αφήσει τους εργάτες στο δρόμο, θα αναγκαστεί για πρώτη φορά να πάρει μια διαφορετική θέση για να προστατεύσει τη γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος.

Πρωταγωνιστούν: Toυράι Αλβάντ, Αλί Μπαγκερί, Μαχίντ Φαρχάνγκ

Διάρκεια:102΄

Αν και πρόκειται για το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αχμάντ Μπαχραμί, η πορεία της ταινίας στα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου είναι εκπληκτική, αφού έχει διακριθεί και κερδίσει βραβεία όπως:

-Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο τμήμα Orizzonti και Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Fipresci στο Φεστιβάλ Βενετίας.

– Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Χονγκ Κονγκ.

– Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ της Μπογκοτά

9 ταινίες του βραβευμένου Guillermo Del Toro που αξίζει να δεις! (trailer)

Παρ΄όλα αυτά, στα βραβεία Oscars της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου του 2022 η Επιτροπή Εκπροσώπησης του Ιρανικού Σινεμά, αποφάσισε να στείλει την ταινία «Ένας Ήρωας» του πολυβραβευμένου Ασγκάρ Φαρχαντί για την κατηγορία της Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, μιας κατηγορίας που κέρδισε δυο φορές ο Φαρχαντί στο παρελθόν, για τις ταινίες «Ένας Χωρισμός» το 2012 και «Ο Εμποράκος» το 2017. 

Στο δια ταύτα: Τα θέματα που θίγονται στην ταινία, όπως η δύναμη της εξουσίας και η αλλοτρίωση που αυτή επιφέρει, ο καταδικασμένος έρωτας, το πόσο δύσκολο είναι να αλλάξεις τη βασανιστική ρουτίνα σου, η αλλαγή στάσης και τρόπου ζωής μέσω υπέρβασης εαυτού ανεξαρτήτως συνεπειών σε ένα ασπρόμαυρο φόντο που υποδηλώνει έλλειψη επιλογών και αδιέξοδα, την καθιστούν άκρως ενδιαφέρουσα. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του σκηνοθέτη η ζωή των εργατών σε τέτοια εργοστάσια τούβλων είναι έτσι, ασπρόμαυρη. Ακόμα και το κάδρο που χρησιμοποίησε υποδηλώνει την καταπίεση που αισθάνονται οι χαρακτήρες του, αφού μέσα σε αυτό το πλαίσιο φαίνονται ακόμα πιο «στριμωγμένοι» .

Το trailer:

 

Γάζα, Αγάπη Μου, των παλαιστίνιων Άραμπ και Ταρζάν Νάσερ.

O Issa είναι ένας 60χρονος ψαράς, κρυφά ερωτευμένος με τη Siham, χήρα με μια κόρη που δουλεύει ως ράφτρια στη κεντρική αγορά στη Γάζα. Στο διάστημα που προσπαθεί να εκφράσει τον έρωτά του στη Siham, βρίσκει ένα αρχαιοελληνικό άγαλμα του Απόλλωνα μπλεγμένο στα δίχτυα του. Έχοντας το άγαλμα ως αφορμή προσεγγίζει τη Siham και αυτή τον βοηθάει να κρύψουν το άγαλμα, το οποίο είναι σαν να προσωποποιεί τον έρωτά τους! Όταν η Hamas ανακαλύπτει την ύπαρξη αυτού του θησαυρού, ξεκινούν προβλήματα για τον Issa.

Πρωταγωνιστούν οι: Σαλίμ Ντου, Ιάμ Αμπάς, Μάισα Αμπτ Ελχάντι, Τζορτζ Ισκαντάρ.

Διάρκεια: 85 λεπτά.

Πρόκειται για τη δεύτερη ταινία των διδύμων αδερφών Άραμπ και Ταρζάν Νάσερ, η οποία πήρε το ειδικό βραβείο στο φεστιβάλ του Τορόντο και το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βαγιαδολίδ 2020. Συμμετείχε στο τμήμα Οριζόντων του φεστιβάλ Βενετίας και αποτελεί την επίσημη πρόταση της Παλαιστίνης για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα των σκηνοθετών, εμπνεύστηκαν αυτή τη ρομαντική ταινία από μια αληθινή ιστορία που συνέβη στη Γάζα το 2014: «Όταν ένας ψαράς βρήκε ένα αρχαιοελληνικό άγαλμα του Απόλλωνα στη θάλασσα, η Χαμάς το κατάσχεσε αμέσως και άρχισε να ψάχνει αγοραστή, ελπίζοντας να εξασφαλίσει αρκετά χρήματα για να λύσει τις οικονομικές δυσκολίες της χώρας. Κανείς δεν ξέρει τι συνέβη στο άγαλμα. Κάποιοι λένε ότι πουλήθηκε και μετά καταστράφηκε σε μια εναέρια επίθεση…»

Στο δια ταύτα: Μια γλυκιά, ρομαντική κομεντί με μελαγχολικές αλλά και αστείες στιγμές που προσπαθούν να ελαφρύνουν το βαρύ πολιτικό κλίμα της Γάζας (εξού και ο τίτλος…), μιας περιοχής που βρίσκεται διαρκώς σε εμπόλεμη κατάσταση και που οι κάτοικοί της, αγωνίζονται να περισώσουν την καθημερινότητά τους, μέσα από το δικαίωμά τους στην αγάπη, στον έρωτα, στη ζωή.

Το trailer:

Latin Noir του Ανδρέα Αποστολίδη.

Το Latin Noir είναι ένα κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ του Ανδρέα Αποστολίδη, βραβευμένου σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ, συγγραφέα και μεταφραστή αστυνομικών μυθιστορημάτων, που αναζητά τη σύνδεση ανάμεσα στις αυταρχικές κυβερνήσεις και το αστυνομικό μυθιστόρημα στη Λατινική Αμερική. Το ντοκιμαντέρ διερευνά πως διάσημοι συγγραφείς οδηγήθηκαν στη συγγραφή νουάρ ιστοριών μυστηρίου, σε μία προσπάθεια να «παρέμβουν» με την λογοτεχνική τους πένα στην ωμή κρατική βία, σ την αυξημένη εγκληματικότητα και στις συνεχείς παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που βιώνει η Λατινική Αμερική από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις μέρες μας.

Σκηνοθεσία, σενάριο: Ανδρέας Αποστολίδης
Φωτογραφία: Ζορντί Εσγκλέας Μαρόι, Κοστάντζα Σαντοβάλ, Γιάννης Κανάκης
Διάρκεια: 55’

Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Μαϊάμι και προβλήθηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Είναι δομημένη γύρω από πέντε κεντρικούς άξονες: πέντε πόλεις της Λατινικής Αμερικής, και αντίστοιχα πέντε συγγραφείς: Πόλη του Μεξικού (Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ), Αβάνα (Λεονάρδο Παδούρα), Σαντιάγο (Λουίς Σεπούλβεδα), Λίμα (Σαντιάγο Ρονκαλιόλο) και Μπουένος Άιρες (Κλαούντια Πινιέιρο).

Η Amazon ανακοινώνει με video το όνομα της νέας σειράς για το LOTR

Υπάρχουν συνεντεύξεις με αυτούς τους συγγραφείς, αποσπάσματα από τα βιβλία τους, αλλά αποτυπώνεται και το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται. Είναι, δηλαδή, ένας συνδυασμός ιστορίας και λογοτεχνίας. Η πολύχρονη μελέτη και έρευνα του Αποστολίδη για το νουάρ της Λατινικής Αμερικής συνοδεύεται και από την έκδοση ενός βιβλίου, με τίτλο «Λάτιν Νουάρ: Η Λατινική Αμερική μέσα από τους συγγραφείς και τις αστυνομικές ιστορίες τους», που κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες από τις εκδόσεις Άγρα.

Στο δια ταύτα: Αξίζει να το δούμε γιατί διαφέρει από τα άλλα ντοκιμαντέρ που διερευνούν συγκεκριμένους συγγραφείς ή συγκεκριμένα θέματα. Το ντοκιμαντέρ του Αποστολίδη «βλέπει» τα πράγματα με μια πιο σφαιρική ματιά, αφού υιοθετεί μια συνολική προσέγγιση των θεμάτων που θίγει και μας βοηθά να καταλάβουμε πώς η μυθοπλασία συνδιαλέγεται με την πραγματικότητα και πώς το λατινοαμερικάνικο νουάρ γίνεται ένα σχεδόν στρατευμένο, πολιτικά, είδος.

Το Trailer:

Σκηνές από ένα Γάμο (1974) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Σε επανέκδοση με νέες ψηφιακές κόπιες, η επιτομή της συζυγικής ζωής κατά τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Η ζωή και η σχέση ενός ζευγαριού κατά τη διάρκεια μιας εικοσαετίας σε έξι κεφάλαια. Αυτός είναι ο Γιόχαν (‘Ερλαντ Γιόζεφσον), καθηγητής πανεπιστημίου, και αυτή είναι η Μαριάννα (Λιβ Ούλμαν), δικηγόρος με εξειδίκευση στα διαζύγια! Οδηγούνται σε διαζύγιο χωρίς να μπορεί, τελικά, να ζήσει ο ένας χωρίς τον άλλον.

Σκηνοθεσία, σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Πρωταγωνιστούν: Λιβ Ούλμαν, Έρλαντ Γιόζεφσον, Μπίμπι Άντερσον
Διάρκεια: 168΄
Στο δια ταύτα: Κλασική, αλλά άξια!

Κείμενο: Ειρήνη Μιχοπάνου (Lavart)

➔ Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις και όλα τα πιο πρόσφατα άρθρα της Lavart στο lavart.gr

Κοινοποίηση

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ