Από σήμερα ο κινηματογράφος είναι φτωχότερος.

Είναι το πιο δύσκολο πράγμα για εμάς να πληροφορούμαστε για την απώλεια σημαντικών ανθρώπων για την τέχνη, πόσο μάλλον για εκείνων που βοήθησαν στην εξέλιξή της. Σήμερα σε ηλικία 88 ετών μετά από πολλές περιπέτειες με την υγεία του, μας άφησε ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης Βιτόριο Ταβίανι. Με απόφαση της οικογένειάς του η σορός του σκηνοθέτη θα αποτεφρωθεί σε μια ιδιωτική τελετή, όπως πληροφορούμαστε από τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.

Ο Ταβιάνι, μαζί με τον αδελφό του Πάολο, ξεκίνησαν να κινηματογραφούν ντοκιμαντέρ, κοινωνικού αλλά και πολιτικού ενδιαφέροντος, το 1945. Ντεμπούτο στη μεγάλη οθόνη θα κάνουν το 1962 με τη ταινία Ένας άντρας στην πυρά και θα ακολουθήσουν μεγάλες επιτυχίες με φιλμ όπως Η Νύχτα του Σαν Λορέντσο, Το Χάος, Οι εκλεκτικές συγγένειες και Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει. Η αισθητική τους, η οπτική τους αλλά και η κοινωνική τους ευαισθησία τους κατέταξαν στους πρωτοπόρους του ιταλικού νεορεαλισμού αλλά και του μοντέρνου. Με λογοτεχνικές επιρροές όπως αυτές του Γκαίτε, του Τολστόι ή του Πιραντέλο, ηθοποιούς όπως ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννη και με μαγευτικές μουσικές, όπως του Ένιο Μορικόνε, ακόμα μας εισάγουν σε έναν ονειρικό κόσμο πλασμένο από επίγειες εικόνες. H αφοσίωση στη τέχνη τους ήταν αυτή η οποία έκανε τη διαφορά και έγραψε ιστορία στο πανί για τον κόσμο τότε αλλά και για εμάς σήμερα.

Τα λόγια του Ραφαηλίδη συμπυκνώνουν την ουσία τους με τον καλύτερο τρόπο:

«Αν ορίσουμε το «στυλ», σαν την «προσωπική αισθητική» του κάθε δημιουργού, οι αδελφοί Ταβιάνι είναι, σίγουρα, οι υπ’ αριθμόν ένα στυλίστες του ευρωπαϊκού σινεμά: Ήταν οι πρώτοι που «αφηγήθηκαν ιστορίες» με τρόπο καθαρά μουσικό που στήριξαν δηλαδή τη μυθοπλασία πάνω σε έναν καμβά δανεισμένο απ’ τις σύνθετες μουσικές- ηχητικές δομές της σονάτας και της συμφωνίας. Πράγμα ευεξήγητα άλλωστε, αφού έφτασαν στο σινεμά μέσω της μουσικολογίας, χρησιμοποιώντας το θέατρο σαν πρόσκαιρο μεταβατικό στάδιο».

 

Πηγή Φωτογραφιών: 1

 

Κοινοποίηση:

Σχόλια

No more articles
Παύλος και Chris Πιέρρο Παρουσιάζουν Το Θάρρος ή Αλήθεια;

Close