Antifa, «ιερά εξέταση» και η τέχνη στην Ελλάδα του 2021

Τι συμβαίνει όταν ένας νεαρός καλλιτέχνης αποτυπώνει – ζωγραφίζει τους αγωνιστές του εθνοαπελευθερωτικού αγώνα με γκράφιτι στον Δήμο Αργυρούπολης;

Εν αρχή ην η «παλιομοδίτικη» τεχνοτροπία του καλλιτέχνη, η οποία σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως, εν συνεχεία, ίσως ενόχλησε ο συμβολισμός των γκράφιτι, καθώς εναντιώνονται στον Τουρκικό ιμπεριαλισμό. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα, άγνωστες ομάδες αναρχικών να σβήσουν με μαύρες άναρχες πινελιές τα γκράφιτι.

Μετά από την κοινωνική κατακραυγή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσπάθησαν να δικαιολογηθούν με το ότι δεν έσβησαν τα έργα εξαιτίας αυτού που συμβόλιζαν, αλλά επειδή πιστεύουν, χωρίς να το αποδεικνύουν, πως ο καλλιτέχνης είναι ναζί – φασίστας. Τα επιχειρήματα τους θα λαμβάνονταν σοβαρά υπόψιν, όμως τους διαψεύδει και το δικό τους παρελθόν, το οποίο μας φανερώνει αδιάκριτη καταστροφή καλλιτεχνικών έργων.

Στο παρελθόν, οι «antifa» της Ελλάδας έχουν βεβηλώσει κατά συρροή καλλιτεχνικά δημιουργήματα, κτίρια υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας, ναούς, αγάλματα, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν διακόψει ομιλίες επιστημόνων και καθηγητών, καθώς διαφωνούν με τις απόψεις τους (είναι χαρακτηριστική η επίθεση με κοντάρια εναντίον του νομπελίστα James Watson, ενός από τους εφευρέτες του διπλού έλικα του  DNA). Εν ολίγοις, πολλά είναι τα θύματα της «Ιεράς εξέτασης» των Εξαρχείων.

Γκράφιτι για τους ήρωες του 1821 - Θεόδωρος Κολοκοτρώνης
Γκράφιτι για τους ήρωες του 1821 – Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

Βέβαια, για να μην είμαστε άδικοι, τα κινήματα “antifa” σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική δρουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Πρόσφατα σταμάτησαν την έκδοση 6 πασίγνωστων παιδικών βιβλίων του Αμερικανού συγγραφέα Dr. Seuss, καθώς όπως ισχυρίστηκαν, το 98% των πρωταγωνιστών είναι λευκοί. Επίσης, θεωρήθηκε ρατσιστικό να φορούν τις παραδοσιακές τους φορεσιές οι Αφρικανοί και μη αποδεκτό οι Κινέζοι να απεικονίζονται με τις κόρες των ματιών τους σε σχήμα chopsticks (στοιχείο της παράδοσής τους). Βέβαια, διαβάζοντας όλες τις σχετικές ειδήσεις, ο μέσος αναγνώστης απορεί, εάν κάποιος καλλιτέχνης παρουσίαζε τους Έλληνες με φουστανέλα και αντικαθιστούσε τις κόρες των ματιών τους με τσαρούχια, θα εμπεριείχε αυτή η εικόνα ρατσισμό;  Φυσικά και όχι, όμως, αυτή η απαγόρευση αναφοράς στην παράδοση απ’ τα “antifa” κινήματα κρύβει δισυπόστατο νόημα.

Κατ’ αρχάς, παραβιάζεται η ελευθερία του λόγου, ενώ λαμβάνοντας υπόψιν το ελληνικό σύνταγμα, παραβιάζεται η ελευθερία του τύπου σύμφωνα με το άρθρο 14 .

Κατά δεύτερον, θεωρείται ρατσιστική και προσβλητική η αναφορά στοιχείων της παράδοσης των λαών, καθώς η παράδοσή μας είναι ο ενωτικός ομφάλιος λώρος με το παρελθόν μας, τις ρίζες μας και την ταυτότητά μας, όμως, εδώ βρίσκεται  η ύπουλη παγίδα.

Η ποικιλομορφία και η διαφορετικότητα είναι στοιχεία της φύσης και τα φυσικά φαινόμενα αυτής είναι οι διαφορετικές φυλές, οι παραδόσεις και οι κουλτούρες. Το ερώτημα που γεννάται είναι το εξής: πώς γίνεται, αυτοί που διαρρηγνύουν τα ιμάτια τους για την αποδοχή της διαφορετικότητας, να θέλουν να την εξαλείψουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που οι αποικιοκράτες εθνικοκάπηλοι την καταπατούσαν, από την εποχή που δρούσε η Βρετανική εταιρεία των ανατολικών Ινδιών;

Η εξάλειψη της ταυτότητας αλλοδαπών εθνών ήταν μια τεχνική που ακολουθούσαν οι εθνικιστές – αποικιοκράτες, η εξουσία και γενικότερα οι διοργανωτές των σκλαβοπάζαρων. Πώς γίνεται να ενστερνίζονται την ίδια μέθοδο και άποψη οι άνθρωποι που υποστηρίζουν ότι είναι εχθροί τους;

Βανδαλισμένα αγάλματα στη  Λεωφόρο των Ηρωών, στο Πεδίον του Άρεως. (Μαυρομιχάλης-Μπουμπουλίνα-Παπαφλέσσας)
Βανδαλισμένα αγάλματα στη  Λεωφόρο των Ηρωών, στο Πεδίον του Άρεως.

Ο ιστορικός του μέλλοντος, θα δυσκολευτεί να βρει διαφορές στο προοδευτικό «antifa» κίνημα με το κίνημα του μεσαίωνα, μιας και οι αξίες είναι διαφορετικές, αλλά η μέθοδος επιβολής των απόψεών τους ίδια.

Πού διαφέρουν άραγε οι καταστροφικές επιδρομές εξτρεμιστών αναρχικών έναντι των καλλιτεχνικών δημιουργημάτων, από τις επιδρομές χριστιανών και Ρωμαίων έναντι των αρχαιοελληνικών ναών; Πού διαφέρει ο σύγχρονος «antifa», που απαγορεύει ή λογοκρίνει την κλασική λογοτεχνία και διάσημες ταινίες, από την ιερά εξέταση του μεσαίωνα, η οποία έκαιγε, έκρυβε και λογόκρινε βιβλία της κλασικής Ελλάδας και της Ρώμης; Πού διαφέρει το προοδευτικό κίνημα της Αμερικής, που απαγορεύει εκδόσεις βιβλίων και κλασικών ταινιών, από τη Νεολαία του Μεταξά που έκαιγε διάσημα συγγράμματα και απαγόρευε την έκδοση βιβλίων, όπως την πολιτεία του Πλάτωνα;

Οι πρακτικές τους είναι μεσαιωνικές και το σύγχρονο κυνήγι μαγισσών είναι εδώ. Ακραία μέλη των κινημάτων «antifa» φορούν τις μεσαιωνικές κουκούλες τους (συμβολική ειρωνεία) για να κρύψουν την αδυσώπητη αλήθεια που οι περισσότεροι συμπεραίνουμε.

Με αυτά τα δεδομένα οδηγούμαστε στο ρητό του Winston Churchill: «Οι φασίστες του μέλλοντος θα παρουσιαστούν ως αντιφασίστες». Ούτως ή άλλως, είναι γνωστό τοις πάσι, ότι σταματάς να πολεμάς τον εχθρό σου, όχι όταν τον νικάς, αλλά όταν αρχίζεις να του μοιάζεις.

Δείτε επίσης:

Σήμερα ο καθαρισμός των γκράφιτι των ηρώων της Επανάστασης

Κείμενο: Αγγέλικα Αγόρα  (Lavart)

 

Πηγές κειμένου: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Πηγή εικόνων

➔ Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις και όλα τα πιο πρόσφατα άρθρα της Lavart στο lavart.gr

Κοινοποίηση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ