Search
Close this search box.
Erik H. Erikson

24 αποφθέγματα του Έρικ Έρικσον: Τα παιδιά δε φοβούνται τη ζωή εάν οι ενήλικες δε φοβούνται τον θάνατο

Ο Erik H. Erikson αναδείχθηκε ως διαφωτιστής στον τομέα της αναπτυξιακής ψυχολογίας, αφήνοντας μια διαρκή κληρονομιά που ξεπερνά τα παραδοσιακά ακαδημαϊκά όρια.

21 αποφθέγματα του Τόλκιν: «Όποιος δεν μπορεί να καταλάβει τη σιωπή σου, δεν μπορεί να καταλάβει ούτε τα λόγια σου»

Το ακαδημαϊκό του ταξίδι τον οδήγησε στο Ψυχαναλυτικό Ινστιτούτο της Βιέννης, όπου εμβάθυνε στη φροϋδική ψυχανάλυση. Οι πρωτοποριακές συνεισφορές του Erikson, ιδιαίτερα η Θεωρία της Ψυχοκοινωνικής Ανάπτυξης, εδραίωσαν τη φήμη του ως πρωτοπόρου στον τομέα.

Η Θεωρία Ψυχοκοινωνικής Ανάπτυξης του Erikson απομακρύνθηκε από τα ψυχοσεξουαλικά στάδια του Φρόιντ δίνοντας έμφαση στον κρίσιμο ρόλο των κοινωνικών και πολιτισμικών παραγόντων στη διαμόρφωση της ανθρώπινης ανάπτυξης. Η θεωρία οριοθετεί οκτώ στάδια, καθένα από τα οποία χαρακτηρίζεται από μια μοναδική ψυχοκοινωνική κρίση, όπως η εμπιστοσύνη έναντι της δυσπιστίας και η σύγχυση ταυτότητας έναντι ρόλων. Τα θεμελιώδη έργα του, «Παιδική ηλικία και κοινωνία» (1950) και «Ταυτότητα: Νεολαία και Κρίση» (1968), έθεσαν τα θεωρητικά θεμέλια για την κατανόηση της πολυπλοκότητας της ανθρώπινης ανάπτυξης από τη βρεφική ηλικία έως την ενηλικίωση.

Πέρα από τους ακαδημαϊκούς κύκλους, ο Erikson ασχολήθηκε με ένα ευρύτερο κοινό μέσω προσβάσιμων βιβλίων όπως το “Gandhi’s Truth” (1969) και το “The Life Cycle Completed” (1982). Η επιρροή του επεκτείνεται στην εκπαίδευση, όπου οι θεωρίες του καθοδηγούν τους εκπαιδευτικούς στην καλλιέργεια θετικών αναπτυξιακών περιβαλλόντων προσαρμοσμένων στις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών σε διαφορετικά στάδια της ζωής τους. Η κληρονομιά του Erikson διαρκεί, διαμορφώνοντας τη σύγχρονη ψυχολογία και διαιωνίζοντας τις συνεχείς συζητήσεις για τις περίπλοκες αποχρώσεις του ανθρώπινου ταξιδιού.

24 αποφθέγματα του Έρικ Έρικσον

  1. Τα υγιή παιδιά δεν θα φοβούνται τη ζωή εάν οι μεγαλύτεροι τους έχουν αρκετή ακεραιότητα ώστε να μην φοβούνται τον θάνατο.
  2. Η ζωή δεν έχει νόημα χωρίς αλληλεξάρτηση. Χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον και όσο πιο γρήγορα το αντιληφθούμε, τόσο το καλύτερο για όλους μας.
  3. Όσο περισσότερο γνωρίζεις για τον εαυτό σου, τόσο περισσότερη υπομονή έχεις για αυτό που βλέπεις στους άλλους.
  4. Στην κοινωνική ζούγκλα της ανθρώπινης ύπαρξης, δεν υπάρχει συναίσθημα του να είσαι ζωντανός χωρίς αίσθηση ταυτότητας.
  5. Οι έφηβοι χρειάζονται ελευθερία επιλογής, αλλά όχι τόση ελευθερία ώστε να μην μπορούν να κάνουν μια επιλογή.
  6. Υπάρχει σε κάθε παιδί, σε κάθε στάδιο ένα νέο θαύμα δυναμικής εξέλιξης.
  7. Η ελπίδα είναι η πιο πρώιμη και η πιο απαραίτητη αρετή που ενυπάρχει στο να είσαι ζωντανός. Αν θέλουμε να διατηρηθεί η ζωή, η ελπίδα πρέπει να παραμείνει, ακόμη και εκεί όπου η εμπιστοσύνη είναι πληγωμένη, η εμπιστοσύνη είναι εξασθενημένη.
  8. Αυτός που ντρέπεται θα ήθελε να αναγκάσει τον κόσμο να μην τον κοιτάξει, να μην προσέξει την έκθεσή του. Θα ήθελε να καταστρέψει τα μάτια του κόσμου.
  9. Το παιχνίδι είναι η πιο φυσική μέθοδος αυτοθεραπείας που προσφέρει η παιδική ηλικία.
  10. Η αίσθηση της ταυτότητας παρέχει τη δυνατότητα να βιώνει κανείς τον εαυτό του ως κάτι που έχει συνέχεια και ομοιότητα και να ενεργεί ανάλογα.
  11. Οι πιο πλούσιες και γεμάτες ζωές προσπαθούν να επιτύχουν μια εσωτερική ισορροπία μεταξύ τριών πεδίων: δουλειά, αγάπη και διασκέδαση.
  12. Είμαστε αυτό που αγαπάμε.
  13. Ο τρόπος που «αντιμετωπίζεις την ιστορία» είναι επίσης ένας τρόπος «να γράψεις ιστορία».
  14. Είμαι αυτό που επιβιώνει από εμένα.
  15. Οι συγκρούσεις ενός άνδρα αντιπροσωπεύουν αυτό που «πραγματικά» είναι.
  16. Η ψυχαναλυτική μέθοδος είναι ουσιαστικά μια ιστορική μέθοδος.
  17. Η αμφιβολία είναι αδερφή της ντροπής.
  18. Τα άγχη είναι διάχυτες καταστάσεις έντασης που μεγεθύνουν και προκαλούν ακόμη και την ψευδαίσθηση ενός εξωτερικού κινδύνου, χωρίς να υποδεικνύουν κατάλληλες οδούς άμυνας ή κυριαρχίας.
  19. Το μόνο πράγμα που μπορεί να μας σώσει ως είδος είναι να δούμε πώς δεν σκεφτόμαστε τις μελλοντικές γενιές με τον τρόπο που ζούμε.
  20. Πρέπει να μάθεις να αποδέχεσαι τον νόμο της ζωής και να αντιμετωπίσεις το γεγονός ότι εξασθενούμε αργά.
  21. Η προσωπικότητα, επίσης, είναι πεπρωμένο.
  22. Το γεγονός ότι η ανθρώπινη συνείδηση παραμένει εν μέρει βρεφική καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής είναι ο πυρήνας της ανθρώπινης τραγωδίας.
  23. Πολλοί ηλικιωμένοι δεν γίνονται σοφοί, αλλά δεν γίνεσαι σοφός αν δεν γεράσεις.
  24. Ένα παιδί γίνεται ενήλικας όταν συνειδητοποιεί ότι έχει το δικαίωμα όχι μόνο να έχει δίκιο αλλά και να έχει άδικο.

33 αποφθέγματα του Ισαάκ Ασίμωφ: «Η μέρα που σταματάς να μαθαίνεις, είναι η μέρα που αρχίζεις να φθείρεσαι»

Πηγή εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr