Search
Close this search box.
Ρίτσος «Ίσως να ’ναι κι έτσι»

Ρίτσος: «Όσο περνάν τα χρόνια τόσο οι παλιοί γνωστοί μας απομακρύνονται ο ένας απ’ τον άλλον»

Σε αυτή την εποχή της υπερφόρτωσης με πληροφορίες, ο Ρίτσος θρηνεί για την αφθονία των λέξεων που δεν καταφέρνουν να γεφυρώσουν το αυξανόμενο χάσμα μεταξύ των ατόμων.

Οι δεσμοί μας με οικεία πρόσωπα συχνά ξεθωριάζουν και ο ιστός της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης γίνεται όλο και πιο λεπτός. Σε αυτόν τον οδυνηρό προβληματισμό, ο Γιάννης Ρίτσος, ο καταξιωμένος ποιητής, ζωγραφίζει το ζωντανό πορτρέτο ενός κόσμου που υφίσταται βαθιά μεταμόρφωση.

Με οξυδερκή ματιά στη λεπτομέρεια και μια καρδιά βαριά από νοσταλγία, ο Ρίτσος θρηνεί για τη διάβρωση της ατομικότητας και την άνοδο της απρόσωπης συμμόρφωσης στη σύγχρονη κοινωνία.

Μέσα από την υποβλητική γραφή του, ο Ρίτσος μας ταξιδεύει από τη γραφική γοητεία των μονοκατοικιών που είναι στολισμένες με γύψινες γιρλάντες μέχρι τη σκληρή ομοιομορφία των πολυώροφων τσιμεντένιων κατασκευών. Σε αυτό το αστικό τοπίο, παρατηρεί μια ανησυχητική ομοιομορφία μεταξύ των ανθρώπων, με τις μοναδικές ιδιορρυθμίες και τα ελαττώματά τους να μοιάζουν να εξομαλύνονται από μια επίφαση τυπικότητας και ευγενικής αποστασιοποίησης.

Αλλά μέσα στην ομογενοποίηση της εξωτερικής εμφάνισης, ο Ρίτσος διακρίνει μια βαθύτερη αίσθηση απομόνωσης και αποσύνδεσης.

Νόαμ Τσόμσκι: «Η εκπαίδευση είναι ένα σύστημα επιβαλλόμενης άγνοιας»

Γιάννης Ρίτσος – «Ίσως να ’ναι κι έτσι»
Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ

«Όσο περνάν τα χρόνια τόσο οι παλιοί γνωστοί μας απομακρύνονται ο ένας απ’ τον άλλον. Οι άνθρωποι γίνονται περισσότερο κοινωνικοί και λιγότερο ανθρώπινοι. Χάνουν τις ιδιομορφίες τους, τα ιδιαίτερα προτερήματα και τα ελαττώματά τους· σχεδόν ισοπεδώνονται. Οι φιλίες μαραίνονται.

Και το περίεργο είναι πως εξωτερικά, στη συμπεριφορά τους, οι άνθρωποι μοιάζουν περισσότερο (ακόμη και στα κοστούμια τους και στη χτενισιά τους), σα να καταργηθήκανε οι διαφορές τους, κι όμως τώρα ακριβώς νιώθεις πως οι διαφορές τους αυξήθηκαν, κι όλοι τους χωρισμένοι με διαδοχικά κάθετα στρώματα τυπικότητας κι ευγενικής ψυχρότητας.

Όπως άλλωστε και τα σπίτια. Οι όμορφες εκείνες μονοκατοικίες με τις γύψινες γιρλάντες, με τους καπνοδόχους, τ’ ανθέμια, τους κήπους, τα πηγάδια, καθεμιά τους με το δικό της γούστο, τη δική της φυσιογνωμία, απορία, ή και αδεξιότητα, δόθηκαν με αντιπαροχή κι υψώθηκαν τα πολυώροφα, μονότονα, απρόσωπα, τσιμεντένια κουτιά, κρύβοντας τον Παρθενώνα, τον Άϊ-Γιώργη του Λυκαβηττού, σφαγιάζοντας τα δεντράκια μας, πιπεριές, μουριές, γαζίες, τις παιδικές μας αναμνήσεις, τους χαρταϊτούς, τα σκοινιά της μπουγάδας, τ’ αστέρια, τις ξιπόλητες ποδοσφαιρικές ομάδες, τις βραδινές κουβεντούλες από παράθυρο σε παράθυρο, από αυλή σε αυλή με τις μυρωδιές του βασιλικού και του δυόσμου, με τον μητρικό νουθετικό ουρανό, με το φεγγαράκι μια φέτα δροσερό πεπόνι.

Ω, πάνε, πάνε και τα πλανόδια επαγγέλματα, παγοπώλες, γιαουρτάδες, γαλατάδες, ομπρελάδες, γανωτζήδες, παπλωματάδες, τροχιστές, καρεκλάδες, ιχθυοπώλες, μανάβηδες με τα γαϊδουράκια τους ή τα χειραμάξια τους και μοσκοβόλαγαν οι γειτονιές ροδάκινα, ντομάτες, αχλάδια και τριαντάφυλλα κι οι κότες κακάριζαν θριαμβευτικά δοξάζοντας κάτι άγνωστο και οικείο, λευκό και σφαιρικό κι αδιαμφισβήτητο, κι ούτε χρειάζονταν καν ξυπνητήρια ή ρολόγια, γιατί, απ’ τη μια τ’ αστέρια, απ’ την άλλη τα κοκόρια είχαν αναλάβει τη χρονική και μετεωρολογική μας ενημέρωση, με ακρίβεια και με κάποια εύθυμη πονηρία, κάπως διφορούμενη.

Κι οι άνθρωποι στριμωχτήκανε φαμίλιες και φαμίλιες μέσα σε τούτα τα κουτιά, κοντά κοντά, πλάι πλάι, κι ούτε γνωρίζονται κι ούτε βλέπονται ούτε χαιρετιούνται, κι αντίς για δέντρα έχουν κεραίες τηλεοράσεων, και μονάχα οι ολόσωμοι καθρέφτες των ασανσέρ κάτι κρατούν από μνήμες ερωτικών δωματίων…

(…)

Κι όχι να πεις πως σήμερα δεν κουβεντιάζουν οι άνθρωποι – λόγια, άλλο τίποτα, άφθονα λόγια – μα δε συνομιλούν, δε λένε τίποτα δικό τους, προσωπικό, ιδιωτικό, ιδιαίτερο (και γι’ αυτό καθολικό), μόνο λόγια, ξένα, μηχανικά, δημοσιογραφικά, γενικού ενδιαφέροντος, μεγάλοι τίτλοι εφημερίδων, γιατί, πράγματι, ξεφυλλίζουν πολλές εφημερίδες διαβάζοντας μόνον τα κεφαλαία γράμματα και τα εγκλήματα και τις αυτοκτονίες, ακούν επίσης τις ειδήσεις των 9 ή και των 12 απ’ την τηλεόραση (έγχρωμη τώρα) – άνθρωποι επαρκώς ενημερώμενοι, πολύ π α ρ ό ν τ ε ς (εδώ και σήμερα), κι εντελώς α π ό ν τ ε ς απ’ τον εαυτό τους, απ’ το παρελθόν τους, το μέλλον τους και, φυσικά, απ’ το παρόν τους, μακριά απ’ τους άλλους…

10 αποφθέγματα της Κικής Δημουλά: «Δε με ενδιαφέρει τι θα συμβεί όταν δεν θα ζω»

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr