Α, και τα ταξίδια, τα ταξίδια αναψυχής, και τ΄άλλα
τα ταξίδια της θάλασσας, όπου όλοι είμαστε σύντροφοι ο ένας του άλλου,
με τρόπο ιδιαίτερο, λες κι ένα μυστήριο θαλασσινό
φέρνει κοντά τις ψυχές μας και για μια στιγμή γινόμαστε
συμπατριώτες προσωρινοί της ίδιας αβέβαιης πατρίδας,
περιπλανώμενοι αιώνια πάνω στην απεραντοσύνη των νερών!

Ανάγνωση του έργου Θαλασσινή Ωδή του ‘Αλβαρο Ντε Κάμπος σε μετάφραση Μαρίας Παπαδήμα την Τετάρτη 21 Μαρτίου 2018 ώρα έναρξης 18.00 στο καφέ του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Λιμάνι)

Διαβάζουν: Μαρία Παπαδήμα, Δημήτρης Δημητριάδης, Βασίλης Αμανατίδης, Σταυρούλα Γάτσου

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Μαρία Κενανίδου

Υπό την αιγίδα της Πορτογαλικής Πρεσβείας
Με την υποστήριξη του  Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Για περισσότερες πληροφορίες:
Μαρία Κενανίδου 69 44 75 22 09 Σταυρούλα Γάτσου 69 44 66 66 83,
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης 2310 566 716Ο Φερνάντο Αντόνιο Νογκέιρα Πεσσόα γεννήθηκε στη Λισαβόνα στις 13 Ιουνίου 1888 και πέθανε στις 30 Νοεμβρίου 1935. Την παραμονή του θανάτου του, σημειώνει από την κλίνη του νοσοκομείου: “I know not what tomorrow will bring”. Αυτό που το μέλλον έφερε αναμφισβήτητα είναι η καταξίωση του ως ενός από τους σημαντικότερους ποιητές του εικοστού αιώνα. Ο Πεσσόα είναι ταυτόχρονα ποιητής και μύθος ποιητικός. Έζησε την ζωή του στα όρια της ανυπαρξίας, δημοσίευσε ελάχιστο μέρος του τεράστιου έργου του, ενός έργου ανολοκλήρωτου και πολλαπλού, το οποίο κληροδότησε στις μέλλουσες γενιές κλεισμένο στο περίφημο μπαούλο, εξασφαλίζοντας έτσι την υστεροφημία του.

Ο Πεσσόα, ο οποίος υπογράφει το έργο του με το όνομά του αλλά και με τα 127 καταγεγραμμένα ετερώνυμά του, συνιστά μοναδικό παράδειγμα στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας. “Ο Άλβαρο ντε Κάμπος, μία από τις προσωπικότητες του Φερνάντο Πεσσόα, είναι η οργισμένη φωνή του δημιουργού του, η οχληρή και θορυβώδης πλευρά της προσωπικότητάς του, ο μεγαλόσχημος εκφραστής ενός ανεκπλήρωτου ερωτισμού και ενός φαντασιωσικού πανσεξουαλισμού, ο υμνητής του φουτουρισμού, ο δηλωμένος οπαδός του Γουίτμαν, και κυρίως ο ποιητής της Θαλασσινής ωδής, «του πιο εκκωφαντικού ποιήματος» που έχει γραφτεί ποτέ, κατά τον Άγγλο ποιητή Ρόυ Κάμπελ, και της μόνης ολοκληρωμένης ποιητικής σύνθεσης που γνώρισε τη δημοσιότητα ζώντος του δημιουργού της. (Μαρία Παπαδήμα, από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο της Θαλασσινής Ωδής, εκδόσεις Νεφέλη, Ιούλιος 2002).

Η αφίσα της εκδήλωσης βασίζεται σε έργο της καλλιτέχνιδας Κάλλης Καστώρη.

Βιογραφικά

Η Μαρία Παπαδήμα σπούδασε Γαλλική Φιλολογία, Συγκριτική Λογοτεχνία και Μετάφραση στην Αθήνα, το Παρίσι, τις Βρυξέλλες και τη Λισαβόνα. Εργάστηκε επί μια δεκαετία ως μεταφράστρια στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι Καθηγήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πρόεδρος του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Έχει μεταφράσει το σημαντικότερο μέρος του έργου του Φ. Πεσσόα στην ελληνική γλώσσα καθώς και έργα των Κώστα Αξελού, Οκτάβιο Πας, Μπλαιζ Σαντραρ, Σάμιουελ Μπέκετ, Μασάντο ντε Ασίς κ.α. Το 2008 τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο λογοτεχνικής μετάφρασης για το Βιβλίο της Ανησυχίας. Η Μαρία Παπαδήμα έχει καθιερωθεί ως κορυφαία επαγγελματίας της μετάφρασης στην ελληνική γλώσσα.

Ο Δημήτρης Δημητριάδης σπούδασε θέατρο και κινηματογράφο στις Βρυξέλλες όπου έγραψε το 1966 το πρώτο θεατρικό του έργο, Η τιμή της ανταρσίας στην μαύρη αγορά, το οποίο ανέβασε ο Patrice Chereau το 1968 στο Théâtre d’ Aubervilliers, στο Παρίσι. Το 1978 εκδόθηκε το Πεθαίνω σαν χώρα, το πρώτο του πεζογράφημα, το οποίο σημάδεψε την νεότερη γενιά όσο λίγα, και αποθεώθηκε από το κοινό σε σκηνοθεσία Μιχάλη Μαρμαρινού το 2007. Ασταμάτητος, γράφει, μεταφράζει και εκδίδει συνεχώς. Πολυμεταφρασμένος, τα έργα του κυκλοφορούν ανά τον πλανήτη, ενώ μετρά δεκάδες παρουσιάσεις του έργου του σε σημαντικές θεατρικές σκηνές σε όλη την Ευρώπη. Ο ίδιος σε μία από τις τελευταίες του εκδόσεις, Η άνθρωπος, 2017, από τις Εκδόσεις Σαιξπηρικόν αυτοβιογραφείται ως εξής: Ο Δημήτρης Δημητριάδης γράφει (θέατρο, ποίηση, πεζογραφία, δοκίμια) και ζει από αυτό. Ο Δημήτρης Δημητριάδης έχει καθιερωθεί ως ένας από τους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκηνής.

Ο Βασίλης Αμανατίδης είναι ποιητής, πεζογράφος, μεταφραστής και περφόρμερ. Έχει σπουδάσει αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης. H δημιουργική του δραστηριότητά ξεκινά από την γραφή για να καταλήξει στην άμεση επαφή του με το κοινό αξιοποιώντας την σύγχρονη τεχνολογία αλλά και κάθε εργαλείο τέχνης που μπορεί να έχει στα χέρια του. Από το 1999 έχει εκδώσει 2 βιβλία διηγημάτων και 8 βιβλία ποίησης, ενώ το 2017, το τελευταίο από αυτά, εσύ: τα στοιχεία (Νεφέλη, 2017) βραβεύτηκε με το Βραβείο ποίησης του Ιδρύματος Ουράνη 2017 της Ακαδημίας Αθηνών. Συμμετέχει στην έκδοση περιοδικών ποίησης και παρουσιάζει την ποίησή του σε μορφή περφόρμανς σε φεστιβάλ ή μεμονωμένες δράσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ποίησή του κυκλοφορεί σε πολλές γλώσσες ενώ το 2008 κυκλοφόρησε στα ρωσικά η δίγλωσση επιλογή ποιημάτων του “Ο λαγός και η εξοχή” και το 2013 στα γερμανικά βιβλίο με επιλεγμένα διηγήματά του “(Ihr) Weinen”.

Η Σταυρούλα Γάτσου σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων, Διεθνές Εμπόριο και Παιδαγωγικά στην Γαλλία και στο Βέλγιο. Εργάστηκε για μια δεκαετία ως στέλεχος μάρκετινγκ και επικοινωνίας, ενώ τα τελευταία χρόνια ειδικεύεται στην φροντίδα και υποστήριξη ευπαθών ομάδων. Το 2014, παρουσίασε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Το Παγκάκι, ποιητικό θεατρικό σε τέσσερις πράξεις, στα πλαίσια της δράσης Νέων Ελλήνων Συνθετών και Ποιητών. Το 2017, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη η δεύτερη ποιητική της συλλογή Πάσα γη πάθος. Τα τελευταία δέκα χρόνια δραστηριοποιείται ενεργά στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ οργανώνει δράσεις συνάντησης ποίησης και ευρύτερου κοινού με τη συνεργασία φορέων και ανθρώπων της τέχνης υπό τον τίτλο “ποίηση στα πεζοδρόμια”.

Η Μαρία Κενανίδου είναι Iστορικός και Κριτικός Τέχνης, μέλος της Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA ΕΛΛΑΣ και Επιμελήτρια Εκθέσεων Σύγχρονης Τέχνης. Kαλλιτεχνική διευθύντρια του ετήσιου Φεστιβάλ Εικαστικών Τεχνών “Πεδίο Δράσης Κόδρα” (2009-2012,2016), έχει επιμεληθεί εκθέσεις Σύγχρονης Τέχνης σε γκαλερί, ιδρύματα/φορείς, και μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά: Μπιενάλε Μεσογείου, Μπιενάλε Βενετίας, Θεσσαλονίκης, PhB, ArtThessaloniki. Υπήρξε μέλος συντακτικών ομάδων πολιτιστικών περιοδικών με κριτικές και παρουσιάσεις εκθέσεων και συνεντεύξεις από σημαντικούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες καθώς και επιμελητές εκθέσεων. Πεδίο ενδιαφέροντός της είναι ο κοινός τόπος ποίησης, τέχνης και ψυχανάλυσης.

Κοινοποίηση:

Σχόλια

No more articles
Sofar Spring Party στο SpaceLab

Close