Grecian Style – Η Ελληνική μόδα τιμά την Ελληνική Επανάσταση του 1821

Οι εμπνεύσεις των Ελλήνων δημιουργών με αφορμή τον εορτασμό για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Ο φετινός εορτασμός των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, υπενθύμισε σε αρκετούς Έλληνες, αν όχι σε όλους, πώς είναι το συναίσθημα της εθνικής υπερηφάνειας για τους αγώνες και τις θυσίες των προγόνων μας. Έννοιες όπως Ελευθερία, Έθνος, Ξεσηκωμός, Ηρωισμός, Φιλελληνισμός ξαναβγήκαν στην επιφάνεια ως επετειακή συσσώρευση, σε μια επίσης δύσκολη, ομολογουμένως, περίοδο για τον Έλληνα πολίτη, 200 χρόνια μετά. Πέρα από την πατριωτική τόνωση, που σε μερικούς λειτουργεί σε μόνιμη βάση, ενώ σε άλλους σε εντελώς προσωρινή, ο επετειακός εορτασμός περιλαμβάνει μία διάθεση εξωστρέφειας. Μιας εξωστρέφειας, απαραίτητης για την τοποθέτηση της Ελλάδας σε πεδίο διεθνούς προβολής, όχι μόνο για το παρελθόν και την ιστορία των 200 ετών από την σύσταση του Ελληνικού κράτους, αλλά για το παρόν, και φυσικά για το μέλλον αυτής. Αυτό το επικοινωνιακό κάλεσμα οφείλει να παρουσιάσει την συνδεσιμότητα ανάμεσά τους και να αναδείξει στοιχεία του σύγχρονου πολιτισμού μας που επηρεάστηκαν από τους αγώνες της ιστορίας και της παράδοσης. Η ελληνική μόδα ανταποκρίθηκε σε αυτό το κάλεσμα, ως όφειλε, όχι μόνο για να αποτίσει φόρο τιμής αλλά για να δηλώσει το παρόν της, εμπνευσμένη από την βιωματικά πλούσια ελληνική παράδοση και να διεκδικήσει, έτσι, ένα καλύτερο μέλλον στον εγχώριο και διεθνή ανταγωνισμό.

200 χρόνια πριν, υπήρξε το χρονικό ορόσημο μίας νέας εποχής για το Ελληνικό έθνος. Η πολιτιστική κληρονομιά, με αφορμή τις τότε μαχητικές προσπάθειες όλων για την έλευση αυτής της εποχής, αποτελεί πάντα πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς. Η μόδα άλλωστε και το στιλ μέσω αυτής, παραπέμπουν σε προφανή δυναμική παράμετρο κάθε πολιτισμού, που συχνά για να οραματιστεί την επόμενη μέρα, βαδίζει σε ιστορικά γεγονότα ή καταστάσεις. Είναι ευκαιρία για όλους τους απανταχού Έλληνες σχεδιαστές να συμμετέχουν με τις δημιουργίες τους σε αυτόν τον επετειακό εορτασμό. Με τη συμμετοχή τους αυτή, δεν τιμούν μόνο τους αγώνες και τα ιδεώδη των προγόνων τους, αλλά συμβάλλουν στην εξωστρέφεια της ελληνικότητας ως ένα σύγχρονο brand name, που έχει λόγο μιας μοντέρνας ύπαρξης, βασισμένης στην αξιοσήμαντη ιστορικότητα της. Το δημιουργικό ταλέντο υπάρχει, οι επιρροές υπάρχουν, αυτό που λείπει είναι η αυτοεκτίμηση της κληρονομιάς μας και η στοχευμένη προσπάθεια με στήριξη από την πολιτεία.

Όχι, δεν υποδηλώνει πατριωτικό κατάλοιπο να φοράς ένα απλό t-shirt με τα χρώματα της γαλανόλευκης ή με μία στάμπα Μπουμπουλίνας να κοσμεί το στήθος σου. Περισσότερο παραπέμπει σε ακομπλεξάριστη τάση, με υψηλή αυτοεκτίμηση, να νιώθεις δηλαδή ότι μπορείς να κάνεις statement μόδα, π.χ. με τα χρώματα της σημαίας σου, έτσι απλά γιατί σου αρέσει. Εδώ κοτζάμ Jean Paul Gautier σχεδίασε μπλούζα μαρινιέρα με τα χρώματα της γαλανόλευκης, κάτι παραπάνω θα ήξερε. Όσο για την αισθητική της πλευρά, ας την συγκρίνουμε αρχικά με τις τάσεις ξενομανίας που μας διακατέχουν ενίοτε, οι οποίες καταλήγουν σε προτιμήσεις βρετανικής, αμερικανικής, κουβανικής ή βραζιλιάνικης σημαίας, για να καταλήξουμε στο δίλημμα, τελικά, πού χάνεται και πού εντοπίζεται η αισθητική μας. Επίσης, ένας βασικός διαχωρισμός που βοηθά το προηγούμενο δίλημμα, είναι ανάμεσα στο φολκλορικό στοιχείο, η θέση του οποίου ανήκει στο λαογραφικό μουσείο και στη σύγχρονη δημιουργία επηρεασμένη από την ιστορική παράδοση. Το πρώτο ανήκει στο παρελθόν, το δεύτερο στο σήμερα και το αύριο, έχοντας ως περήφανη βάση το παρελθόν.

Ακόμη κι αν είσαι κατά των παρελάσεων και των εκδηλώσεων μνήμης, οφείλεις να παραδεχτείς ότι η φετινή επέτειος  προκάλεσε ένα σύντομο, αλλά διεθνές ενδιαφέρον, παρά τις αντίξοες συνθήκες λόγω της πανδημίας. Οι κυρίες βρήκαν την ευκαιρία να υπερτονίσουν την ελληνικότητά τους μέσω του στιλ τους, αφού όλες οι εκδηλώσεις το τρέχον έτος είναι μία καλή στιγμή για πολιτιστική – τουριστική προβολή. Και μάλιστα εν καιρώ πανδημίας, η ανάγκη γι’ αυτήν, είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η 65χρόνη πρόεδρος της επιτροπής «Ελλάδα 2021», Γιάννα Αγγελοπούλου, επέλεξε για όλες τις δημόσιες εμφανίσεις της να υποστηρίξει εντόνως αυθεντικά στοιχεία από παραδοσιακές φορεσιές. Επικρίθηκε αρκετά γι’ αυτές της, τις επιλογές, όχι τόσο για την πρόθεσή της να κατευθυνθεί σε τέτοιου είδους προτιμήσεις, όσο για το στιλ με το οποίο τελικά συνδύασε όλα αυτά τα ετερόκλητα στοιχεία φολκλόρ και γόβας στιλέτου. Η ισορροπία σε τέτοιου είδους κατευθύνσεις είναι ό,τι πιο δύσκολο και συνάμα ενδιαφέρον για να επιτευχθεί. Αν έστω αυτή κριθεί στις λεπτομέρειες, η τελική εικόνα μπορεί ξαφνικά από πολλά υποσχόμενη να καταλήξει σε αποκαρδιωτική. Εδώ η δυναμική του styling έρχεται να εξισορροπήσει μία εμφάνιση, ησυχάζοντας την θορυβώδη εντύπωση που προκαλείται έστω κι από μικρή αστάθεια κακής επιλογής

Καταληκτικά, αξιοσημείωτο θα είναι να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη αυτής της ευκαιρίας που προκλήθηκε με τον εορτασμό των 200 χρόνων. Θα συνεχίσει η κα Αγγελοπούλου να φοράει ντουλαμάδες στις υψηλού κύρους κοινωνικές της εκδηλώσεις και μετά το πέρας του 2021; Ή θα συμπεριφερθεί όπως όλα τα συντονιστικά μέλη μίας έκθεσης ή ενός θεματικού φεστιβάλ, που βγάζουν την στολή τους μετά το πέρας των υποχρεώσεων τους; Φυσικά και όλη η προσπάθεια δεν εστιάζεται γύρω από τις εμφανίσεις της προέδρου της επιτροπής. Η προσωποποίηση του ερωτήματος είναι τυχαία. Για όλους τους νέους Έλληνες δημιουργούς, καθώς και για την Ελληνική μόδα, θα είναι κρίμα εάν δεν εκμεταλλευτούν επικοινωνιακά στο έπακρο αυτή την ευκαιρία. Να αναδείξουν με περίσσια εθνική περηφάνια το ταλέντο τους και τη διάθεση τους για το πώς οραματίζονται το μέλλον αυτής. Να καθιερώσουν την ελληνικότητα στο στιλ ως μόνιμη τάση (grecian style), προερχόμενη από το παρελθόν, με τοποθέτηση στην αυριανή μέρα του κόσμου της μόδας. Ευτυχώς, η αλληλεπίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης διευκολύνει τέτοιου είδους προσπάθειες μέσω της γρήγορης προβολής και αναγνωρισιμότητας. Αρκεί και οι υπόλοιποι, πέρα από τους δημιουργούς, να συμμετέχουν συλλογικά προς αυτή την κατεύθυνση και ως θεατές, και ως αναγνώστες αλλά και ως αγοραστές. Ναι, η ελληνικότητα είναι της μόδας, φοριέται και είναι και καλόγουστη.

Διαβάστε επίσης:

#Grecian Style: Τουριστική ατραξιόν ή σύγχρονη ελληνική αισθητική;

 

Κείμενο: Γεωργία Σταυρίδου (Lavart)

 

Πηγές Φωτογραφιών: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21

Φωτογραφία Εξώφυλλου: Zeus and Dione “Hellas” Dress

 

 

➔ Δείτε όλες τις τελευταίες ειδήσεις και όλα τα πιο πρόσφατα άρθρα της Lavart στο lavart.gr

Κοινοποίηση

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ