Η Μαρία Κάλλας, συχνά αποκαλούμενη ως «La Divina», ήταν κάτι περισσότερο από από μία σοπράνο, ήταν ένα είδωλο, η φωνή και η παρουσία της οποίας μεταμόρφωσαν τον κόσμο της όπερας.
Η τέχνη της Κάλλας, που χαρακτηριζόταν από έναν συνδυασμό τεχνικής ακρίβειας και συναισθηματικού βάθους επαναπροσδιόρησε την ουσία της αληθινής ερμηνείας. Πίσω από τη δημόσια περσόνα της κρυβόταν μία γυναίκα με τεράστια πολυπλοκότητα, που πάλευε τόσο με τις προσδοκίες των γύρω της όσο και με τις δικούς της προσωπικούς δαίμονες.
Η ζωή της Κάλλας ήταν ένα μωσαϊκό από θριάμβους και τραγωδίες. Γεννημένη στη Νέα Υόρκη από Έλληνες μετανάστες μετακόμισε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της παιδικής της ηλικίας, όπου άρχισε να αναδεικνύεται το εξαιρετικό ταλέντο της. Ωστόσο, η πορεία της προς το γνωστό αστέρι που αγάπησε ο κόσμος της όπερας κάθε άλλο παρά ομαλή ήταν. Παρά το τεράστιο ταλέντο της πάλευε με την εμφάνισή της και κυρίως τα κιλά της. Αυτό επισκίαζε πολλές φορές και τις ερωτικές της σχέσεις.
Κάποια στιγμή η Μαρία Κάλλας έχασε πάνω από 80 κιλά, καθώς δεχόταν αγενή σχόλια για την παρουσία της επάνω στην σκηνή. Η ίδια ξεκίνησε αυστηρή διατροφή και ειδική φαρμακευτική αγωγή στην Ελβετική κλινική του δρ Πάουλ Νίχανς. Η διατήρηση του βάρους της ήταν μια μάχη που έδινε σ’ όλη τη ζωή της. Γεγονός που κάποιοι υποστηρίζουν ότι συνέβαλε στην παρακμή της απαράμιλλης φωνής της.
Η Κάλλας και ο Ωνάσης
Η ταραχώδη σχέση της με τον Ωνάση που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ήταν τόσο παθιασμένη και προβληματική που επισκίασε μεγάλο μέρος της μετέπειτα ζωής της. Παρά την αγάπη της για τον Ωνάση, εκείνος τελικά την εγκατέλειψε για τη Ζακλιν Κένεντι, μια προδοσία από την οποία η Κάλλας δε συνήλθε ποτέ πλήρως.
Αυτή η προσωπική απώλεια αντικατροπτίστηκε και στην επαγγελματική της ζωή. Η φωνή της άρχισε να παραπέει και αποσύρθηκε με τον καιρό από τα φώτα της δημοσιότητας.
Μία άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή της ζωής της ήταν η αφοσίωση της στην τέχνη της. Ήταν γνωστή για τα αυστηρά προγράμματα προβών της και την αδιάκοπη επιδίωξη της τελειότητας. Αυτή η επιδίωξη για την τελειότητα δεν ήτανε μόνο χαρακτηριστικό της επαγγελματικής της ζωής αλλά και πηγή έντασης στις προσωπικές της σχέσεις.
Η διάσημη φράση της «Προσπαθώ πάντοτε να είμαι αντικειμενική με τον εαυτό μου και με τη δουλειά μου. Μπορώ να σας πω, με κάθε εντιμότητα πιστεύω, ότι είμαι η πιο αυστηρή από τους κριτικούς μου», αντανακλά την εσωτερική αναταραχή που συχνά αντιμετώπιζε.
Τα αποφθέγματα της Κάλας που ακολουθούν ρίχνουν μία ματιά στο μυαλό μιας γυναίκας που ήταν ταυτόχρονα καλλιτεχνικά προικισμένη αλλά και βαθιά ανθρώπινη. Εξάλλου τα λόγια της όπως και οι ερμηνείες της δεν έφυγαν ποτέ από κοντά μας. Έλαβαν το προνόμιο της ενδοκοσμικής αθανασίας που θα έλεγε και ο Λιαντίνης.
Μαρία Κάλλας: Το πρώτο μουσείο για την Ελληνίδα σοπράνο ανοίγει τις πύλες του (ΦΩΤΟ)
10 αποφθέγματα της Μαρίας Κάλλας
- «Προσπαθώ πάντοτε να είμαι αντικειμενική με τον εαυτό μου και με τη δουλειά μου. Μπορώ να σας πω, με κάθε εντιμότητα πιστεύω, ότι είμαι η πιο αυστηρή από τους κριτικούς μου».
- «Πάντοτε αγωνίστηκα για να ζήσω σαν μια κανονική ανθρώπινη ύπαρξη, αλλά είχα την ατυχία να περιτριγυρίζομαι από ανθρώπους που έκαναν τα πάντα για να με εμποδίσουν».
- «Από την παιδική μου ηλικία κατάλαβα πως οι άνθρωποι τριγύρω μου δεν είχαν σωστή κρίση. Έτσι, ή έπρεπε να κάνω ό,τι έκαναν εκείνοι ή αυτό που ήξερα πολύ καλά ότι έπρεπε να κάνω».
- «Μη μου μιλάς για κανόνες, αγαπητή. Όπου κι αν μείνω, εγώ φτιάχνω κανόνες».
- «Δεν είμαι άγγελος ούτε υποκρίνομαι ότι είμαι. Αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους μου. Δεν είμαι όμως ούτε διάβολος. Είμαι μια γυναίκα. Είμαι μια επαγγελματίας».
- «Ή γεννήθηκες καλλιτέχνης ή δεν είσαι. Και μένεις καλλιτέχνης, αγαπητέ, ακόμα κι αν η φωνή σου είναι λιγότερο και από πυροτεχνήματα. Ο καλλιτέχνης είναι πάντα εκεί».
- «Όταν η μουσική αποτυγχάνει να συμφωνήσει με το αυτί, να ηρεμήσει το αυτί, την καρδιά και τις αισθήσεις, τότε έχει χάσει το νόημά της».
- «Πρώτα έχασα βάρος, μετά έχασα τη φωνή μου και μετά έχασα τον Ωνάση».
- «Μόνο όταν τραγουδούσα αισθανόμουν ότι με αγαπούσαν.»
- «Μια όπερα αρχίζει πολύ πριν σηκωθεί η αυλαία και τελειώνει πολύ μετά τη λήξη της. Ξεκινάει στη φαντασία μου, γίνεται η ζωή μου και παραμένει μέρος της ζωής μου πολύ καιρό αφότου έχω φύγει από την όπερα.»
Η Αντζελίνα Τζολί ως Μαρία Κάλλας – Δείτε την πρώτη σκηνή από την ταινία