Ρίλκε αποφθέγματα

Χρειαζόμασταν τις σκέψεις του Ρίλκε: «Ο σκοπός της ζωής είναι να…»

Αναγνωρισμένος ευρέως ως ένας από τους πιο λυρικούς ποιητές της γερμανικής γλώσσας, ο Rainer Maria Rilke ήταν μοναδικός στις προσπάθειές του να διευρύνει το πεδίο της ποίησης μέσω νέων χρήσεων της σύνταξης και της εικόνας και σε μια αισθητική φιλοσοφία που απέρριπτε τις χριστιανικές αρχές και προσπαθούσε να συμφιλιώσει την ομορφιά και τον πόνο, τη ζωή και το θάνατο.

Όπως παρατήρησε ο C. M. Bowra στο Rainer Maria Rilke: Aspects of His Mind and Poetry, «Ενώ άλλοι βρήκαν ένα ενοποιητικό αρχή για τον εαυτό τους στη θρησκεία, την ηθική ή την αναζήτηση της αλήθειας, ο Ρίλκε βρήκε το δικό του στην αναζήτηση εντυπώσεων και στην ελπίδα ότι αυτές θα μπορούσαν να μετατραπούν σε ποίηση… Για αυτόν, η τέχνη ήταν το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή». Μοναχοπαίδι μιας γερμανόφωνης οικογένειας στην Πράγα, που τότε ανήκε στην Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία, ο Ρίλκε ήταν γιος ενός συνταξιούχου αξιωματικού του αυστριακού στρατού που εργαζόταν ως σιδηροδρομικός υπάλληλος. Η μητέρα του ήταν μια κοινωνικά φιλόδοξη και κτητική γυναίκα. Σε ηλικία έντεκα ετών, ο Ρίλκε ξεκίνησε την επίσημη εκπαίδευσή του σε στρατιωτική ακαδημία με οικοτροφείο. Το 1891 απολύθηκε λόγω προβλημάτων υγείας που θα τον ταλαιπωρούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Το 1897, ο Ρίλκε ταξίδεψε στη Ρωσία, ένα ταξίδι που θα αποδειχθεί ορόσημο στη ζωή του και θα σηματοδοτήσει την αρχή των πρώτων σοβαρών έργων του. Εκεί, ο νεαρός ποιητής γνώρισε τον Λέον Τολστόι, η επιρροή του οποίου είναι εμφανής στο Das Buch vom lieben Gott und anderes (Ιστορίες του Θεού), και τον Λεονίντ Παστερνάκ, τον πατέρα του εννιάχρονου Μπόρις. Στο Βόρπσβεντε, όπου ο Ρίλκε έζησε για κάποιο διάστημα, γνώρισε και παντρεύτηκε την Κλάρα Βέστχοφ, που είχε μαθητεύσει κοντά στον Ωγκύστ Ροντέν.

Το 1902, έγινε φίλος και, για κάποιο διάστημα, γραμματέας του Ροντέν. Κατά τη διάρκεια της δωδεκαετούς διαμονής του στο Παρίσι, ο Ρίλκε γνώρισε την μεγαλύτερη ποιητική του δραστηριότητα. Το πρώτο του μεγάλο έργο, Das Stunden Buch (Το Βιβλίο των Ωρών), εκδόθηκε το 1905, ακολουθούμενο το 1907 από τα Neue Gedichte (Νέα Ποιήματα) και Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge (Τα Σημειώματα του Μάλτε Λάουριντς Μπρίγκε). Ο Ρίλκε συνέχισε να ταξιδεύει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, μεταξύ άλλων στην Ιταλία, την Ισπανία και την Αίγυπτο, αλλά το Παρίσι παρέμεινε το γεωγραφικό κέντρο της ζωής του, όπου άρχισε να αναπτύσσει ένα νέο ύφος λυρικής ποίησης, επηρεασμένο από τις εικαστικές τέχνες.

Ευαίσθητος, διορατικός, σχεδόν ασύγκριτα ταλαντούχος, ένας άνθρωπος με πολλούς αφοσιωμένους και απόμακρους φίλους, με πολλούς εξαιρετικούς αλλά συχνά ανόητους ενθουσιασμούς, αλλά και ένας μοναχικός, άγαμος και άστεγος, ένα αγόρι με φόβους που δεν μπορούσαν να διώξουν τα λόγια, με μια αυτολύπηση που σπάνια υπήρχαν αρκετά δοχεία για να την χωρέσουν, αλλά με μια επιμονή στην επιδίωξη των στόχων του, ένα θάρρος που ξεπέρασε την αδυναμία και την ανησυχία και τα μετέτρεψε σε ποιήματα.

Ο Ρίλκε πέθανε από λευχαιμία στις 29 Δεκεμβρίου 1926. Τη στιγμή του θανάτου του, το έργο του ήταν αντικείμενο έντονου θαυμασμού από πολλούς κορυφαίους Ευρωπαίους καλλιτέχνες, αλλά ήταν σχεδόν άγνωστο στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Η φήμη του έχει αυξηθεί σταθερά μετά το θάνατό του και έχει καταστεί παγκοσμίως αναγνωρισμένος ως ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές όλων των εποχών.
(Διαβάστε τα αποφθέγματά του παρακάτω)

Τι μας έμαθε ο Ρίλκε; «Να πάρουν τον έρωτα στα σοβαρά, να τον…»

20 αποφθέγματα του Ράινερ Μαρία Ρίλκε.

1.Έρωτας δε θα πει να ανοίγεσαι αμέσως, να δίνεσαι, να ενώνεσαι με κάποιον άλλον. Είναι μια σπάνια ευκαιρία να ωριμάσεις, να αποκτήσεις μιαν υπόσταση δική σου, να γίνεις εσύ ένας ολόκληρος κόσμος για χάρη κάποιου άλλου, αγαπημένου προσώπου.

2.Ήταν ένας ποιητής και σιχαινόταν το περίπου…

3.Ποτέ να μη φτάνεις ως την έβδομη μέρα. Ποτέ να μη θεωρείς πως όλα είναι εντάξει. Η νιότη είναι το ανικανοποίητο. Ο Θεός πρέπει να ήταν ήδη πολύ γέρος όταν ξεκίνησε να δημιουργεί. Ειδάλλως δεν θα είχε σταματήσει το βράδυ της έκτης μέρας.

4.Ποιος μιλάει για επιτυχίες; Αυτό που έχει σημασία είναι να αντέξουμε.

5.Το μόνο ταξίδι είναι αυτό μέσα μας.

6.Η πιο βαθιά εμπειρία του δημιουργού είναι θηλυκή, γιατί είναι εμπειρία εισδοχής και κυοφορίας.

7.Ο έρωτας είναι δυο μοναξιές που προστατεύουν, αγγίζουν και καλωσορίζουν η μία την άλλη.

8.Οι άνθρωποι έχουν βρει για το καθετί την πιο συμβατική λύση, την ευκολότερη απ’ όλες τις εύκολες λύσεις. Είναι, ωστόσο, φανερό πως πρέπει να στεκόμαστε στο δύσκολο. Κάθε ζωντανή ύπαρξη σ’ αυτό στέκεται.

9.Θέλω να είμαι με αυτούς που ξέρουν μυστικά πράγματα ή, αλλιώς, μόνος.

10.Η αγάπη είναι σαν την ιλαρά. Όσο πιο μεγάλος την περνάς, τόσο χειρότερα σε χτυπάει.

11.Μη διώχνεις τους δαίμονες μου, γιατί μπορεί και οι άγγελοι μου να πετάξουν μακριά.

12.Όταν κάτι είναι δύσκολο, αυτός είναι ένας λόγος παραπάνω για να το αναλάβουμε.

13.Ίσως το να δημιουργείς κάτι δεν είναι παρά μια πράξη βαθύτατης αναπόλησης.

14.Οι επιθυμίες είναι αναμνήσεις από το μέλλον μας.

15.Ένα έργο τέχνης είναι καλό αν έχει προκύψει από μια αναγκαιότητα. Αυτός είναι
ο μόνος τρόπος που μπορεί κανείς να το κρίνει.

16.Ο σκοπός της ζωής είναι να νικιέσαι από ολοένα και μεγαλύτερα πράγματα.

17.Ίσως όλοι οι δράκοι της ζωής μας να είναι πριγκίπισσες, που δεν προσμένουν παρά την ώρα που θα μας δουν όμορφους και τολμηρούς. Ίσως καθετί τρομακτικό να είναι, στο απώτατο βάθος του, έρημο και αβοήθητο και να περιμένει από εμάς βοήθεια.

18.Δεν υπάρχουν στη ζωή τάξεις για αρχαρίους. Από την πρώτη στιγμή χρειάζεται να αντιμετωπίσεις τα πιο δύσκολα.

19.Ψάξε βαθιά μέσα σου και δες πόσο βαθύ είναι το μέρος απ’ όπου πηγάζει η ζωή σου.

20.Η τέχνη ταυτίζεται με την παιδική ηλικία. Τέχνη σημαίνει να μην ξέρεις ότι ο κόσμος ήδη υπάρχει και γι’ αυτό να δημιουργείς έναν κόσμο.

Διαβάστε κι άλλα άρθρα που αγαπήσαν οι αναγνώστες μας:

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr