Η Δρ Μαρία Μοντεσσόρι ανακάλυψε ότι η βιωματική μάθηση οδηγούσε στη βαθύτερη κατανόηση της γλώσσας, των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών, της μουσικής και τόσων άλλων σημαντικών μαθημάτων για τα παιδιά.
Η μέθοδος Μοντεσσόρι αναπτύχθηκε από τη Μαρία Μοντεσσόρι το 1900, αλλά σήμερα είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, η μέθοδος Μοντεσσόρι καλλιεργεί στα παιδιά και τους ενήλικες την προσαρμοστικότητα, την ανθεκτικότητα, τη δημιουργικότητα και το κοινωνικό πνεύμα.
Η Μαρία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στις 31 Αυγούστου 1870 από τον Αλεσσάντρο Μοντεσσόρι και τη Ρενίλντε Στοππάνι. Σε ηλικία 20 ετών, αποφοίτησε από το Regio Istituto Tecnico Leonardo στη Ρώμη με πτυχίο φυσικής-μαθηματικών και αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές της στην ιατρική.
Στη συνέχεια, άρχισε να εργάζεται με παιδιά με αναπτυξιακές καθυστερήσεις στην ψυχιατρική κλινική του Πανεπιστημίου. Στο πλαίσιο της εργασίας της, η Μοντεσσόρι επισκέφθηκε τα ψυχιατρικά άσυλα της Ρώμης και παρατήρησε ότι αυτά τα παιδιά είχαν ανάγκη από περισσότερη διέγερση. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που άρχισε να διαμορφώνει τη δική της εκπαιδευτική φιλοσοφία. Άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα παιδαγωγικής και να μελετά εκπαιδευτική θεωρία.
Αποφάσισε να τροποποιήσει την εκπαιδευτική της μέθοδο ώστε να ταιριάζει σε όλα τα άτομα, ανεξάρτητα από τις αναπτυξιακές τους ικανότητες.
Σε ένα παραδοσιακό σχολικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί βασίζονται σε ένα καθορισμένο πρόγραμμα σπουδών, με την ελπίδα να προσεγγίσουν όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές. Η συμμετοχή της ομάδας μπορεί να είναι προβληματική, καθώς κάθε μαθητής είναι μοναδικός όσον αφορά τις μαθησιακές του ικανότητες. Δεν υπάρχει δομή που να ανταποκρίνεται στις ατομικές ανάγκες.
Αντίθετα, σε μια τάξη Μοντεσσόρι αναγνωρίζεται η ανάγκη για εξατομικευμένη μάθηση. Τα μαθήματα και οι δραστηριότητες έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να καλύπτουν διάφορους τρόπους μάθησης, ικανότητες και ενδιαφέροντα.
(Διαβάστε τα αποφθέγματά της παρακάτω)
1.«Αφήστε τα παιδιά να είναι ελεύθερα. Ενθαρρύνετέ τα. Αφήστε τα να βγουν έξω όταν βρέχει. Αφήστε τα να βγάλουν τα παπούτσια τους όταν βρουν μια λιμνούλα με νερό. Και όταν το γρασίδι στα λιβάδια είναι υγρό από τις δροσοσταλίδες, αφήστε τα να τρέξουν πάνω του και να το ποδοπατήσουν με τα γυμνά τους πόδια. Αφήστε τα να ξεκουραστούν ειρηνικά όταν ένα δέντρο τα προσκαλεί να κοιμηθούν κάτω από τη σκιά τους. Αφήστε τα να φωνάξουν και να γελάσουν όταν ο ήλιος τα ξυπνάει το πρωί.»
2.«Η εκπαίδευση ακόμα κι ενός μικρού παιδιού, δεν έχει στόχο να το προετοιμάσει για το σχολείο, αλλά για τη ζωή.»
3.«Ο στόχος της εκπαίδευσης στη νεαρή παιδική ηλικία θα πρέπει να είναι να ενεργοποιήσει τη φυσική επιθυμία του παιδιού να μάθει.»
4.«Το μεγαλύτερο σημάδι επιτυχίας για έναν δάσκαλο είναι να μπορεί να πει: “Τα παιδιά εργάζονται τώρα σαν να μην υπάρχω.»
5.«Ένα κριτήριο για την ορθότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ευτυχία του παιδιού.»
6.«Το περιβάλλον πρέπει να είναι πλούσιο σε κίνητρα που προσδίδουν ενδιαφέρον στη δραστηριότητα και προσκαλούν το παιδί να διεξάγει τις δικές του εμπειρίες.»
7.«Το όραμά μου για το μέλλον δεν είναι πλέον αυτό των ανθρώπων που δίνουν εξετάσεις και προχωρούν με βάση την πιστοποίηση… αλλά αυτό των ατόμων που περνούν από το ένα στάδιο ανεξαρτησίας στο επόμενο, με τη δική τους δραστηριότητα, με τη δική τους θέληση, που αποτελεί την εσωτερική εξέλιξη του ατόμου».
8.«… Τα ίδια τα παιδιά βρήκαν μια φράση που εξέφραζε αυτή την εσωτερική ανάγκη. «Βοήθησέ με να το κάνω μόνος μου!» Πόσο εύγλωττη είναι αυτή η παράδοξη παράκληση! …Σε αυτό διαφέρει η αντίληψή μας τόσο από εκείνη του κόσμου όπου ο ενήλικας κάνει τα πάντα για το παιδί, όσο και από εκείνη ενός παθητικού περιβάλλοντος όπου ο ενήλικας εγκαταλείπει το παιδί στον εαυτό του».
9.«Υπηρέτησα τα πνεύματα αυτών των παιδιών, τα οποία ολοκλήρωσαν την ανάπτυξή τους, και τους κράτησα συντροφιά στις εμπειρίες τους».
Διαβάστε περισσότερους λογοτεχνικούς θησαυρούς παρακάτω:
- Ο Καβάφης είχε προειδοποιήσει: «Θα ‘ρθει ο καιρός που…»
- Τι χάνουμε κάθε φορά που ερωτευόμαστε, σύμφωνα με τον Γιανναρά;
- Σκέφτεσαι υπερβολικά; Ο Ντοστογιέφσκι μάς λέει πως η υπερανάλυση οδηγεί…
- Μάγια Αγγέλου: «Ξεκινήστε να μιλάτε στους ανθρώπους αντί να…»
- Γιάννης Ρίτσος: «Κοριτσάκι μου, θέλω νὰ…» – Ένας πατέρας γράφει για το παιδί του
- «Μη δίνεις στα παιδιά σου τα καλύτερα πράγματα, δώσε τους …» – Τι έλεγαν παιδοψυχολόγοι και στοχαστές;
- Ο Πλάτων είχε προβλέψει την εποχή μας: «Καταλήγεις να σε κυβερνούν…»
- Όλα όσα νιώθεις τη Μεγάλη Εβδομάδα, τα έχει ήδη γράψει η Δημουλά
- 15 αποφθέγματα για να ξαναβρείς τον εαυτό σου όταν όλοι σε έχουν χάσει
- Οι αλήθειες του Γιωσαφάτ: «Σήμερα τα παιδιά είναι στερημένα, επειδή οι μητέρες τους…»
- Το βιβλίο που άλλαξε τη ζωή του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες (αξίζει να το διαβάσεις)
- Άλαν Πόε: «Όλα τα βάσανα προέρχονται από τη…»