Μη μεγαλώνεις παιδιά που υπακούν. Μεγάλωσε παιδιά που… – Τι έλεγε η Μαρία Μοντεσσόρι;

Όλοι λέμε ότι θέλουμε το καλό των παιδιών μας. Να είναι ευγενικά, πειθαρχημένα, να ακούν.

Όμως η Μαρία Μοντεσσόρι, η γυναίκα που άλλαξε ότι ξέραμε για την εκπαίδευση, προειδοποίησε κάτι που ακόμα και σήμερα ακούγεται ριζοσπαστικό.

Μη μεγαλώνεις παιδιά που απλώς υπακούν. Μεγάλωσε παιδιά που σκέφτονται που επιλέγουν, που δημιουργούν.

Η υπακοή έλεγε, μπορεί να είναι άνετη για τους μεγάλους αλλά επικίνδυνη για τη ψυχή των μικρών. Γιατί ένα παιδί που μαθαίνει να υπακούει τυφλά, εύκολα θα γίνει ένας ενήλικας που φοβάται να αμφισβητήσει. Που ακολουθεί χωρίς να κρίνει. Που δεν τολμά να αλλάξει τίποτα.

Η Μοντεσσόρι πίστευε σε μια εκπαίδευση όπου το παιδί μαθαίνει από την ίδια τη ζωή: 

1.Να κάνει λάθη και να σηκώνεται.

2.Να επιλέγει και να αναλαμβάνει ευθύνη.

3.Να νιώθει ότι έχει φωνή και αξία όχι μόνο όταν υπακούει, αλλά όταν τολμά να είναι ο εαυτός του.
(Διαβάστε τα αποφθέγματά της παρακάτω)

Ρουσσώ για τα παιδιά: «Όσο λιγότερο τα διατάζεις, τόσο…»

Γιατί, όπως έλεγε:

«Η μεγαλύτερη επιτυχία της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση, αλλά η ανεξαρτησία της σκέψης.»

Και πραγματικά θες το παιδί σου να σε υπακούει επειδή σε φοβάται ή να σε ακολουθεί επειδή σε εμπιστεύεται και σε σέβεται; Θες να γίνει ένας ενήλικας που ψάχνει πάντα έναν οδηγό να του λέει τι να κάνει ή ένας άνθρωπος που στέκεται μόνος του, κοιτάζει τον κόσμο στα μάτια και χαράζει νέους δρόμους;

Η Μοντεσσόρι δεν επιθυμούσε «καλά» παιδιά αλλά ζωντανά, περήφανα και ελεύθερα. Γιατί μεγαλώνεις τον άνθρωπο που θα κουβαλήσει το μέλλον.

8 αποφθέγματα της Μαρίας Μοντεσσόρι.

1.«Και έτσι ανακαλύψαμε ότι η εκπαίδευση δεν είναι κάτι, το οποίο κάνει ο δάσκαλος, αλλά είναι μια φυσική διαδικασία, η οποία αναπτύσσεται αυθόρμητα στον άνθρωπο. Δεν αποκτάται με την ακρόαση λέξεων, αλλά με βάση τις εμπειρίες στις οποίες το παιδί δρα στο περιβάλλον του. Το καθήκον του δασκάλου δεν είναι να μιλήσει, αλλά να προετοιμάσει και να οργανώσει μια σειρά κινήτρων για δραστηριότητες σ’ ένα ειδικό περιβάλλον για το παιδί».

2.«Δεν είναι πειθαρχημένο το παιδί που είναι αναγκασμένο να μένει μουγκό και ακίνητο. Είναι μηδενισμένο».

3.«Τα παιδιά μας δίνουν ένα όμορφο μάθημα: για να διαμορφώσουμε και να διατηρήσουμε τη νοημοσύνη μας, πρέπει να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας. »

Μαρία Μοντεσσόρι αποφθέγματα
Πηγή φωτογραφίας

4.«Τα παιδιά έχουν απορροφητικό μυαλό. Απορροφούν τη γνώση από το περιβάλλον χωρίς κόπο. […] Αυτή είναι η στιγμή στη ζωή του ανθρώπου που μπορούμε να κάνουμε κάτι για τη βελτίωση της ανθρωπότητας και την προώθηση της αδελφοσύνης».

5.«Η μίμηση είναι το εργαλείο που δίνει η φύση στα παιδιά για να τα βοηθήσει να προσαρμοστούν στον συγκεκριμένο τόπο όπου γεννήθηκαν και που τους επιτρέπει να προσαρμοστούν στα έθιμα του συγκεκριμένου περιβάλλοντός τους».

6.«Το παιδί που πρέπει να προσαρμοστεί στο περιβάλλον μπορεί να το κάνει μόνο αντιγράφοντας τους άλλους. Αν τα παιδιά δεν αντιγράφουν, κάθε άνθρωπος θα ξεκινούσε μια νέα πολιτιστική πορεία και δεν θα υπήρχε συνέχεια. Η εξέλιξη του ανθρώπου είναι συνεχής επειδή τα μικρά παιδιά αντιγράφουν τα μεγαλύτερα. Η συνέχεια του ανθρώπου δεν είναι αποτέλεσμα κληρονομικότητας, αλλά μίμησης».

7.«Αποκαλώ ένα παιδί τριών ετών άνθρωπο επειδή βλέπω τα προσόντα του και όχι το μέγεθός του. Έχει αποκτήσει μεγάλο βαθμό ανεξαρτησίας και μπορεί να κάνει πολλά πράγματα μόνο του – μπορεί να φάει, να μιλήσει και να περπατήσει χωρίς βοήθεια.».

8.«Οι ενήλικες πρέπει να προστατεύουν τα παιδιά. Εμείς οι ενήλικες πρέπει να βλέπουμε την πραγματική ανθρωπιά στα παιδιά, την ανθρωπιά που θα πάρει τη θέση μας μια μέρα, αν θέλουμε να έχουμε κοινωνική πρόοδο. Κοινωνική πρόοδος σημαίνει ότι η επόμενη γενιά είναι καλύτερη από την προηγούμενη».

Ο δάσκαλος δεν είναι επάγγελμα – Ο κόσμος όπως τον ήθελε ο Λιαντίνης

Διαβάστε περισσότερους λογοτεχνικούς θησαυρούς παρακάτω:

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr